پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Thursday, 21 January , 2021
امروز : پنج شنبه, ۲ بهمن , ۱۳۹۹ - 8 جماد ثاني 1442
شناسه خبر : 7221
  پرینتخانه » سازمان حفاظت محیط زیست تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴ | 27 بازدید | ارسال توسط :
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت:

هیچ بودجه‌ای برای مهار آلودگی هوا نداریم

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: در گزارشی که به مجلس، سازمان برنامه و بودجه و دولت تحویل داده‌ایم مشخص کرده‌ایم که چه اقداماتی با چه میزان اثر بخشی می‌تواند در کاهش و رفع آلودگی هوا موثر باشد، اما امسال نیز همچون سال‌های گذشته هیچ بودجه‌ای برای مهار آلودگی هوا اختصاص نیافته است.
هیچ بودجه‌ای برای مهار آلودگی هوا نداریم

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت وگو با خبرنگار سرویس جامعه وقایع اتفاقیه، در باره علت آلودگی زیاد این روزهای تهران و علت رفع نشدن آن اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است که این منابع متحرک آلودگی همان سوخت گازوئیل و بنزینی است که اتوبوس ها و کامیون ها مصرف می کنند. از سوی دیگر مقدار زیادی موتور سیکلت دیزلی داریم که سهم آنها در آلودگی هوا بالا است.
*طرح زود و فرد تاثیری در کاهش آلودگی ندارد

تجریشی با بیان اینکه سهم ماشین ها در این آلودگی ۱۰ درصد است ادامه داد: به طرح زود و فرد نیز نمی توان به عنوان راهکار کاهش آلودگی نگاه کرد ولی چون باعث تردد کمتر خودرو شده و سرعت ماشین ها کمتر می شود، مقدار انتشار ذرات آلاینده از خودرو شدیدا کاهش پیدا می کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: تعطیلی مدارس  تاثیری در کاهش تردد کامیون ها و اتوبوس ها نگذاشته و این منابع متحرک آلودگی هوا سر جای خود باقی مانده اند و نباید انتظار داشته باشیم با تعطیلی مدارس در شرایط هوا شاهد کاهش آلودگی باشیم.

تجریشی اظهار کرد: در شرایط وارونگی هوا ذرات آلاینده که به هوا اضافه می شود، شدیدا افزایش یافته و در مقابل هوا به سکون می رسد. در شرایط آلودگی هوا ایستگاه مهر آباد بالای ۴۵ درصد اوقات سرعت صفر را ثبت می کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست اشاره کرد: در شرایط فعلی در ۳۳ درصد اوقات، سرعت وزش باد و حرکت هوا صفر می شود. اتفاقی که می افتاد در طول روز تمام صنایع سوخت می سوزانند و در شمال شهر جمع می شوند و در طول شب در کل شهر پخش می شوند پس اگر بادی نوزد آلودگی بیشتر هم می شود.


*مهار آلودگی هوا غیر ممکن نیست

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه برای مهار آلودگی هوا راهکار وجود دارد و امری غیرممکن نیست افزود: شهرهای زیادی در دنیا مثل لس انجلس، مکزیک و آتن هم مثل ما از قبل از انقلاب با آلودگی هوا مواجه بوده اند و در طی برنامه ای ۱۰ تا ۱۵ ساله این مشکل را حل کرده اند و اگر اراده ای برای حل این مشکل وجود داشته باشد کاملا امکان پذیر است.

تجریشی درباره راهکار حل این معضل گفت: اگر طبق قانون منابع برای مبارزه با آلودگی هوا در نظر گرفته شود و دستگاه های مختلف نیز به وظایف خود عمل کنند، می توان مسئله آلودگی هوا را حل کرد ولی اگر به ۴۰ سال گذشته نگاه کنیم همیشه تیتر روزنامه ها و سایت های خبری در فصل زمستان آلودگی هوا بوده و هست.

معاون رئیس سازمان محیط زیست با انتقاد از تخصیص بودجه برای مهار آلودگی هوا توضیح داد: در گزارشی که به مجلس، سازمان برنامه و بودجه و دولت تحویل داده‌ایم مشخص کرده ایم که چه اقداماتی با چه میزان اثر بخشی می تواند در کاهش و رفع آلودگی هوا موثر باشداما امسال نیز هیچ بودجه ای برای مهار آلودگی هوا در نظر گرفته نشده است. بعید می دانیم مجلس امسال هم برای آلودگی هوا بودجه ای در نظر بگیرد در حالی که برنامه ها چیده شده و می توان جلوی آن را گرفت.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه کنسرسیوم دانشگاه های برتر برنامه مبارزه و مهار آلودگی هوا را برای ۱۳ شهر تعیین کرده اند ادامه داد: اما باید تامین مالی صورت بگیرد تا بهانه ای برای عملیاتی نشدن طرح های مبارزه با آلودگی هوا وجود نداشته باشد.


*اصلاح سوخت، حمل و نقل و حذف موتور سیکلت ها سه اقدام حل آلودگی هوا 

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: بدون وجود همت سازمان ها و بودجه مهار آلودگی هوا امکان پذیر نیست. برای مبارزه با آلودگی هوا ابتدا باید حمل و نقل عمومی را اصلاح کنیم زیرا با افزایش حمل و نقل عمومی استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی کاهش پیدا می کند. مهمترین اقدامی کنونی اصلاح سوخت مصرفی است و بعد باید سراغ حمل و نقل عمومی و سپس به سراغ موتور سیکلت ها برویم. باید فکری اساسی به حال موتور سیکلت ها بکنیم. وقتی سیاست گذاری می شود که این موتور سیکلت ها حذف شود باید همه اقدامی انجام دهیم که این سیاست عملیاتی شود.


*پالایشگاه‌های تهران مازوت مصرف نکرده‌اند

تجریشی درباره میزان تاثیر مازوت بر آلودگی هوای تهران گفت: پالایشگاه تهران علی رغم مباحثی که مطرح می شود مازوت مصرف نکرده اند که دلیل آلودگی هوا باشند بلکه افزایش ذرات ناشی از سکون هوا و مصرف بیش از ظرفیت اکولوژیکی شهر تهران که در بعضی ساعات سرعت به صفر رسیده است باعث این امر بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : وقایع اتفاقیه
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.