به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

اولویت‌های کاری کمیته حفاظت از خرس‌های ایران - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 2302
  پرینتخانه » حیات وحش و تنوع زیستی تاریخ انتشار : 07 بهمن 1398 - 21:57 | 355 بازدید | ارسال توسط :
معاون دفتر حیات وحش تشریح کرد؛

اولویت‌های کاری کمیته حفاظت از خرس‌های ایران

معاون دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست، راه‌اندازی درگاه اینترنتی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و برآورد جمعیت خرس‌های سیاه و قهوه‌ای را اولویت‌های کاری کمیته حفاظت از خرس‌های ایران دانست.
اولویت‌های کاری کمیته حفاظت از خرس‌های ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از خبرگزاری مهر، پیمان ولی‌زاده معاون دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با اعلام دفتر حیات‌وحش معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، با توجه به اهداف سیاست‌های تعیین شده در بخش محیط‌طبیعی و تنوع‌زیستی و ظرفیت‌های ایجاد شده در اسناد بالادستی از جمله بند ط ماده ۳۸ برنامه ششم توسعه کشور، کمیته حفاظت از خرس‌های ایران با مشارکت پژوهش‌گران و همکاری کارشناسان این دفتر فعالیت خود را از سال ۹۶ آغاز کرد.

ولی‌زاده افزود: تشکیل «کمیته ملی حفاظت از خرس‌های ایران» توسط سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند همه‌ی افرادی که می‌توانند در برنامه‌های پژوهشی و حفاظتی خرس‌ها نقش داشته باشند را گردهم آورده و ضمن شنیدن نظرات آن‌ها، برای مشارکت در انجام برنامه‌ی عمل بهره‌برداری کند.

وی تاکید کرد: هدف از انجام برنامه عمل و تشکیل «کمیته ملی حفاظت از خرس‌های ایران» بقای جمعیت خرس‌ها در مناطق مختلف کشور در هم‌زیستی با مردم و به‌عنوان یک بخش یکپارچه از اکوسیستم‌ها و چشم‌اندازهای کوهستانی است.

معاون دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: با توجه به پیش‌بینی موجود در برنامه عمل حفاظت گونه‌های خرس قهوه‌ای و سیاه و در راستای انجام اقدامات برنامه‌ریزی شده برای این گونه‌ها، کمیته ملی با سه کارگروه تخصصی در سازمان و ۲۵ کارگروه استانی در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، تهران، گلستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، خوزستان، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، کرمانشاه، کردستان، لرستان، مازندران و یزد راه‌اندازی شد.

ولی‌زاده ادامه داد: در قدم اول اولویت‌های اجرایی یک سال آینده کمیته با توجه به اهداف و فعالیت‌های تعریف شده در برنامه‌های عمل، استخراج و به ادارات کل سراسر کشور ابلاغ شد. همچنین درگاه اینترنتی کمیته حفاظت از خرس‌های ایران نیز جهت آشنایی افراد جامعه با این دو گونه و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های این کمیته و ایجاد بستری برای ارتباط بین متخصصین و دست‌اندرکاران حفاظت این گونه‌ها به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که اولین قدم در اجرای طرح‌های حفاظت برآورد اندازه جمعیت گونه است و با توجه به اینکه برآورد دقیقی از جمعیت دو گونه خرس در ایران در دست نیست، یکی از اولویت‌های در نظر گرفته شده استانداردسازی روش برآورد جمعیت از طریق انگشت‌نگاری ژنتیکی است که پس از آن با اتکا به روش‌های علمی بتوان برآورد دقیقی از جمعیت دو گونه خرس موجود در ایران به دست آورد، از طرفی در کنار عامل تهدید کننده از بین رفتن زیستگاه‌های خرس سیاه و قهوه‌ای عامل دیگر تهدید کننده این دو گونه تعارضات آنها با انسان است که اجرای روش‌های رفع تعارضات در مطالعات قبلی و بررسی نتایج آنها جهت یافتن بهترین روش رفع تعارض از دیگر اولویت‌های در نظر گرفته شده است.

ولی‌زاده در پایان گفت: این کمیته در نظر دارد در راستای فرهنگ‌سازی، اطلاع‎‌رسانی و امور تبلیغاتی با کمک قشرهای مختلف جامعه از جمله ورزشکاران، هنرمندان و چهره‌های شناخته شده و استفاده از پتانسیل تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی موجود جهت ایجاد وفاق و حرکت ملی برای حفاظت از گونه خرس‌های ایران گام بردارد.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : خبرگزاری مهر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.