به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

پایش ۵۰۰ هکتار از تالاب میقان و دفن ۴۵ لاشه/ واحدهای مرغداری هم‌جوار تالاب ایمنی زیستی را رعایت کنند - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 6989
  پرینتخانه » مرکزی تاریخ انتشار : 05 آذر 1399 - 3:06 | 429 بازدید | ارسال توسط :
شیوع بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان

پایش ۵۰۰ هکتار از تالاب میقان و دفن ۴۵ لاشه/ واحدهای مرغداری هم‌جوار تالاب ایمنی زیستی را رعایت کنند

میرزایی مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی در تشریح آخرین وضعیت انتشار بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک گفت: نگرانی‌ای نیست و تیم‌های پایش اداره کل محیط‌زیست در محل مستقر هستند، تاکنون ۵۰۰ هکتار از تالاب میقان مورد پایش قرارگرفته و حدود ۴۵ لاشه دفن شده است؛ تمام تلاش ها بر این است که بیماری را در سطح تالاب کاملاً کنترل کنیم و اجازه انتشار آن را ندهیم.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان مرکزی؛ همه ساله با شروع فصل سرما، شاهد شیوع بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در سطح کشور و در سطح واحدهای پرندگان بومی و صنعتی هستیم.

روز گذشته اعلام شد بر اساس مصوبات کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی مدیریت بحران استان و با توجه به ناقل بودن پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هرگونه تردد و نزدیک شده به تالاب میقان ممنوع است.

آخرین وضعیت شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در اراک از زبان مدیرکل محیط‌زیست استان؛

پایش ۵۰۰ هکتار از تالاب میقان و دفن ۴۵ لاشه/ واحدهای مرغداری هم‌جوار تالاب ایمنی زیستی را رعایت کنند

رضا میرزایی مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی در تشریح آخرین وضعیت انتشار بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک گفت: بر اساس پایش انجام‌شده از سطح تالاب میقان و هشداری که قبلاً سازمان دامپزشکی داده بود که کشورهای شمالی همسایه ایران درگیر آنفولانزای فوق حاد پرندگان هستند سازمان محیط‌زیست پایش گسترده‌ای را در تالاب‌های کشور انجام داد و با توجه به اینکه در سال ۹۵ هم تالاب میقان درگیر این آنفولانزای فوق حاد شد و تلفات سنگینی را داشت تیم‌های ما به نحوه عملکرد و مواجهه با لاشه و حرکات پرندگان مبتلا کاملاً آشنایی داشتند.

میرزایی ادامه داد: به‌محض اینکه در هفته گذشته بی‌حالی پرندگان از نوع غاز خاکستری مشاهده گردید پایش ها تشدید شد و متأسفانه اولین لاشه روز جمعه کشف و تحویل دامپزشکی شد، کارشناسان دامپزشکی نیز عصر جمعه اعلام کردند که آزمایش آنفولانزای فوق حاد این لاشه مثبت است.

مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی تصریح کرد: نگرانی‌ای نیست و تیم‌های پایش اداره کل محیط‌زیست در محل مستقر هستند، تاکنون ۵۰۰ هکتار از تالاب میقان مورد پایش قرارگرفته و حدود ۴۵ لاشه دفن شده است؛ تمام تلاش ما این است که این بیماری را در سطح این تالاب کاملاً کنترل کنیم و اجازه انتشار آن را ندهیم.

میرزایی در رابطه با اقدامات انجام‌شده در راستای کنترل بیماری نیز گفت: بر اساس دستورالعمل‌ها وظیفه سازمان محیط‌زیست دفن بهداشتی لاشه‌ها است که انجام بوده و همچنین به واحدهای مرغداری هم‌جوار تالاب هم هشدار داده شد که باید ایمنی زیستی را رعایت کنند، ممنوعیت تردد و نزدیک شدن به تاب میقاناطلاع‌رسانی لازم نیز به دهیاران و روستاهای اطراف نیز انجام‌شده و ادامه پیدا خواهد کرد.

تالاب میقان اراک یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان بین‌المللی است که هر سال در فصل برگ‌ریزان درختان، پذیرای شمار زیادی از گونه‌های مختلف پرندگان به ویژه درناهای خاکستری است که این مهم بسترساز اکوتوریسم پرنده‌نگری است.

هر سال ۲۵ تا ۳۰ هزار پرنده مهاجر از گونه های مختلف از جمله درناهای خاکستری برای زمستان گذرانی به تالاب میقان اراک سفر می‌کنند و صحنه‌های زیبایی از پروازهای دسته جمعی را به رخ می‌کشند.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان مرکزی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.