به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

روزهای گرد و غباری قم از زیر ۱۰ روز به بالای ۱۰۰ روز رسیده است/ جنگل کاری بیش از ۲ هزار هکتار از مراتع قم - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 1056
  پرینتخانه » جنگل, قم, مراتع و آبخیزداری تاریخ انتشار : 26 دی 1398 - 22:42 | 595 بازدید | ارسال توسط :
کاهش ریزگردها در قم

روزهای گرد و غباری قم از زیر ۱۰ روز به بالای ۱۰۰ روز رسیده است/ جنگل کاری بیش از ۲ هزار هکتار از مراتع قم

سجادی با بیان این‌که روزهای گردوغباری قم به استنادآمارسازمان هواشناسی از زیر 10 روزبه بالای 100 روزافزایش یافته است، گفت: امسال 2136 هکتار درقم جنگلکاری می‌شود و 1750 هکتاردرمنطقه شمال غربی خواهدبود.

به گزارش زیست سیما به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، سید محمدتقی سجادی،مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان قم در مراسم جنگل کاری شمال غربی استان(منطقه کوه نمک) که به یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت برگزار شد، به تبیین وضعیت منابع طبیعی قم پرداخت و اظهار کرد: استان قم ۱ میلیون ۱۲۳ هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان حدود ۱ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی می‌باشد، بقیه نیز شامل شهرها، مزارع و… می‌شود.

سجادی با اینکه از حدود ۱ میلیون هکتار حدود ۴۰۰ هزار هکتار به سمت بیابانی شدن در حرکت است، گفت: بیابان به جای گفته می‌شود که مراتع آن از بین رفته و در أثر فرسایش خاک تولید ریزگرد، سیل و… را به همراه دارد.

سجادی با تأکید بر این‌که، از ۴۰۰ هزار هکتار، ۱۰۵ هزار هکتار کانون تولید گرد و غبار شده است، خاطرنشان کرد: در این ۱۰۵ هزار هکتار، پوشش گیاهی کاملاً از بین رفته و با قرار گرفتن در معرض باد ، منشأ تولید گرد و غبار می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۰۵ هزار هکتار در چهار نقطه استان قم پراکنده است که یکی از آن‌ها با مساحتی حدود ۲۹ هزار هکتار در شمال غربی استان واقع شده و مسیر جریان باد در ۶ ماه دوم سال است. این کانون یکی از کانون‌های مؤثر قم به شمار می‌آید چرا که در این منطقه کوه نمک و کمرکوه واقع شده و سبب ایجاد تونل باد به سمت شهر می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان قم یادآور شد: حدود ۴۰ هزار هکتار از کانون‌های تولید گرد و غبار در دشت مسیله در شرق قم و حدود ۱۰ الی ۱۱ هزار هکتار نیز در اطراف شهر واقع شده که جمعاً ۱۰۵ هزار هکتار می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در تابستان جهت باد استان قم شرقی – غربی است و از کانون‌های شرقی به سمت شهر قم گرد و غبار ایجاد می‌شود، تأکید کرد: روزهای گرد و غباری قم به استناد آمار سازمان هواشناسی از زیر ۱۰ روز به بالای ۱۰۰ روز افزایش یافته که در برخی از روزها غلظت گرد و غبار به حدی است که کار مردم مختل می‌شود واگر این روند ادامه داشته باشد قاعدتاً مشکلات را روز به روز حادتر می‌کند.

سجادی با بیان این‌که در منطقه شمال غرب استان قم حدود ۶ هزار هکتار جنگل کاری شده است، گفت: امسال نیز ۲۱۳۶ هکتار در قم جنگل کاری می‌شود و ۱۷۵۰ هکتار در این منطقه خواهد بود.

وی یکی از مشکلات قم را نبود آب برای آبیاری گونه‌های کاشته شده دانست و اظهار داشت: باید گونه‌های را انتخاب کنیم که یا نیاز آبی کمی دارند و یا آب نمی‌خواهند. البته گونه‌های که کاشت می‌شود دو سال ابتدای کاشتشان را هفت الی هشت نوبت در تابستان آبیاری می‌کنیم، سپس با بارندگی‌ها آبیاری می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان قم اذعان کرد: اکنون از ۱۷۵۰ هکتار جنگل کاری شمال غربی استان قم ۷۵۰ هکتار تکمیل شده و هزار هکتار آن را می‌خواهیم شروع کنیم که تا اوایل اسفند تکمیل می‌شود. جنگل کاری در این منطقه طی هفته ها و روزهای آینده استمرار دارد وگونه‌هایی که کاشت می‌شود، غیر از بحث نیاز آبی، دارای ارزش غذایی برای دام‌ها نیز هستند.گونه‌هایی همانند تاغ، اسفناج وحشی و گاهاً گز که در سایه آن‌ها، گونه‌های بومی منطقه نیز فرصت رشد پیدا می‌کنند.

وی یادآور شد: اینجا(شمال غربی استان قم) یکی از مراتع و جنگل‌های نمونه در مناطق بیابانی در سال ۹۵ انتخاب شد. در این منطقه گونه‌های تاغ کاشت می‌شود که گاهی ارتفاع آن‌ها ۴ متر نیز می‌شود.

سجادی در پایان سخنان خود با تأکید بر فرهنگ سازی برای جنگل کاری توسط مردم اظهار کرد: ما باید منابع طبیعی را با کمک مردم حفظ کنیم. ۸۵ درصد مساحت ایران منابع طبیعی است یعنی چیزی حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون هکتار ، که دولت به تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را حفظ کند. به همین دلیل باید برای چهار رکن منابع طبیعی یعنی حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از مشارکت و حمایت اقشار مختلف مردم استفاده کنیم.

نویسنده : زیست سیما | منبع خبر : اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.