به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

پایش هوایی تالاب انزلی در گیلان آغاز شد - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 6487
  پرینتخانه » گیلان تاریخ انتشار : 15 شهریور 1399 - 16:49 | 431 بازدید | ارسال توسط :
پایش تالاب انزلی

پایش هوایی تالاب انزلی در گیلان آغاز شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: پایش هوایی ،ماهواره ای،لیزری و پایش زمینی تالاب انزلی از امروز چهارشنبه دوازدهم شهریورماه در تالاب یادشده آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان به نقل از ایرنا ساسان کفایی بعد از ظهر چهارشنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: اقدام یاد شده  با حضور مسئولان استانی و کشوری توسط شرکت شرکت دانش بنیان رایان ،نور، تدبیر و بر اساس فناوری ایرانی در حوزه پایش هوایی و ماهواره ای آغاز شده است.
وی اظهار داشت: بر اساس اجرای طرح یادشده عکس های دقیقی توسط هواپیما گرفته و تبدیل به نقشه ای دقیق می شود و محدوده تالاب از این طریق تعیین و برنامه ریزی های سازمان محیط زیست بر اساس آن انجام می شود.
وی ادامه داد:همچنین در راستای اجرای طرح یادشده بوسیله لیزر اسکن عمق سنجی تالاب انزلی انجام می شود؛همچنین در حین عمق سنجی میزان فاضلاب ،شوری و اکسیژن  تالاب نیز آنالیز می شود.
کفایی افزود: عمق سنجی بدین سبب انجام می شود که مشخص شود در چه مناطقی از تالاب عمق کاهش پیدا کرده تا بتوان تصمیمات بهتری در جهت احیای تالاب گرفت.
وی اضافه کرد : همچنین ،با استفاده از تصاویر ماهواره ای ،وضعیت گذشته تالاب  نیز استخراج و آنالیز می شود تا مشخص شود در گذشته چه اتفاقاتی افتاده و پس از این مرحله متوجه شویم تالاب بر اساس چه مدلی دچار اتفاق کنونی شده است و  پیش بینی می شود اگر طبق روال ۲۰ سال گذشته پیش برویم چه اتفاقی برای تالاب می افتد .
وی ادامه داد: همچنین بر اساس این پایش مشخص می شود اگر مداخله مثبت دولت و مردم را در راستای جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب داشته باشیم چه اتفاقی می افتد و بر اساس آن برنامه حفاظت از تالاب ارائه می شود.
کفایی با بیان اینکه اقدامات مثمری در ماه های اخیر برای احیای تالاب انزلی در سطح کشور و استان انجام شده است و در روزهای آتی ثمره این اقدامات موجب نفسی تازه برای این تالاب بین المللی خواهد شد  افزود: اعتبار این طرح از محل اعتبارات ملی تامین می شود و به مدت دوماه ادامه خواهد یافت.
گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن، ۸۰ درصد در قالب سه تالاب (انزلی ، امیرکلایه و بوجاق ) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : روابط عمومي حفاظت محيط زيست گيلان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.