به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

حجم آب رودخانه‌های گلستان برای احیای خلیج گرگان کافی نیست - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 6595
  پرینتخانه » دریایی و تالاب, گلستان تاریخ انتشار : 24 شهریور 1399 - 15:23 | 479 بازدید | ارسال توسط :
معاون استاندار گلستان:

حجم آب رودخانه‌های گلستان برای احیای خلیج گرگان کافی نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان با اشاره به دبی اندک آب رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان مانند نکارود، قره‌سو و گرگانرود گفت که احیای این پهنه آبی با حجم فعلی آب این رودخانه‌ها امکان‌پذیر نیست.

میرمحمد غراوی روز یکشنبه در جلسه مدیریت یکپارچه خلیج گرگان اظهارداشت : این زیستگاه آبی در وضعیت بحرانی قرار دارد و مهم ترین راه احیای آن تبادل آب بین دریا و خلیج است.

وی بیان کرد: طبق مصوبه یک ماه قبل کمیسیون تالاب های کشور باید مطالعات احیای خلیج گرگان تا پایان شهریور ماه تکمیل شده و نظر نهایی به کمیسیون تالاب ها ارسال گردد.

مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد که در فصل تابستان به دلیل برداشت بی رویه و غیرمجاز آب رودخانه های منتهی به خلیج گرگان برای مصارف کشاورزی به خصوص کشت شالی، خروجی آب این رودخانه ها در مصب به حداقل ممکن می رسد.

استاندار گلستان چندی قبل گفته بود که حیات استان منوط به نجات خلیج گرگان و تزریق آب به این پهنه آبی پس از انجام مطالعات کارشناسی است.

به گفته هادی حق شناس کاهش منابع آب ورودی به خلیج گرگان و پسروی ناشی از آن سبب شده تا از مجموع مساحت ۴۰ هزار هکتاری خلیج گرگان تاکنون هشت هزار هکتار خشک شود که ادامه این روند همه بخش‌های استان گلستان را به دلیل فراهم کردن زمینه بروز ریزگرد تهدید می کند.

وی افزود: برخی کارشناسان معتقدند که احیای خلیج گرگان فقط با ورود آب امکان پذیر است و باید تمام دستگاه های متولی به دنبال یافتن چاره برای رساندن آن به این پهنه در حال خشکیدن باشند.

خلیج گرگان که در سده های پیشین با برخورداری از آب فراوان زمینه ایجاد بندرگاه هایی چون گز و ترکمن را فراهم کرده و بر رونق و شکوه این مناطق افزوده بود، چند سالی است گرفتار چالش هایی از جمله خشکسالی شده که شتاب بخشیدن به احیای آن موجب توسعه اقتصادی و گردشگری و زیست محیطی منطقه خواهد شد.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : ایرنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.