به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

نخستین معرفی مجدد گورخر به زیستگاه های شمالی استان، نقطه عطفی در کارنامه اداره حفاظت محیط زیست یزد - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 7069
  پرینتخانه » یزد تاریخ انتشار : 22 آذر 1399 - 19:51 | 493 بازدید | ارسال توسط :
نقطه عطفی در کارنامه اداره حفاظت محیط زیست یزد

نخستین معرفی مجدد گورخر به زیستگاه های شمالی استان، نقطه عطفی در کارنامه اداره حفاظت محیط زیست یزد

نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد، نخستین معرفی مجدد گورخر به زیستگاه های شمالی استان، را نقطه عطفی در کارنامه اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، با توجه به سیاست های سازمان به منظور مدیریت جمعیت سایتهای تکثیر و پرورش گورخر، در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۵ فرد گورخر از این سایت به پارک ملی سیاهکوه منتقل و پس از مدتی در زیستگاه طبیعی گونه رهاسازی شد. همچنین در ۱۳۹۹ تعداد ۹ فرد نیز به سایت تکثیر و پرورش گوراب منتقل شد.

معرفی مجدد گورخر به زیستگاه های شمالی یزد:

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در این خصوص گفت: نخستین معرفی مجدد گورخر به زیستگاه های شمالی استان، نقطه عطفی در کارنامه این اداره کل است. معرفی مجدد عبارت است از تلاش برای احیای گونه در منطقه ای که سابقه حضور گونه را داشته و به هر دلیل اینک در آن منقرض شده است. البته این اقدام مدیریتی و حفاظتی، بسیار پیچیده است و نیاز به مطالعه قبل از معرفی، اقدامات در زمان معرفی و فرایندی طولانی و شبانه روزی پس از معرفی مجدد است.
نیره پورملائی افزود:  بر همین اساس و باتوجه به اینکه دشت های پارک ملی سیاهکوه شهرستان اردکان در گذشته ای نه چندان دور، میزبان گله های گورخر بوده است، تلاش شد تا گونه، مجدداً در زیستگاه های تاریخی خود در منطقه رهاسازی شود.
وی اظهار کرد: در آذر ماه سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۱ فرد گورخر و در مرحله دوم تعداد ۴ فرد دیگر از سایت تکثیر و پرورش پنج انگشت شهرستان ابرکوه زنده گیری و در سلامت کامل به پارک ملی سیاه کوه در شهرستان اردکان منتقل شد. ابتدا گورخرها در محوطه قرنطینه به منظور آرام سازی و سازش پذیری، مدت کوتاهی نگهداری شدند. سپس رها سازی به طبیعت منطقه طی دو مرحله صورت گرفت.
این مقام مسئول تاکید کرد: با این حال، موفقیت چنین تلاش هایی نیازمند پایش های گسترده جمعیت پس از رهاسازی و در نهایت پیوند خوردن گونه به طبیعت، زاد آوری طبیعی و پایدار شدن جمعیت آن است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد ادامه داد: پروژه های انتقال و جابه جایی حیات وحش با مخاطرات و ریسک های بالایی در جریان زنده گیری، حمل و رهاسازی مواجه است. دانش، ابزار و تجربه کافی با درایت مدیریت پروژه، می تواند این فرایند را به سوی موفقیت نیل دهد، که خوشبختانه در فرآیند این معرفی مجدد شاهد هیچ گونه تلفاتی نبودیم.
پورملائی اضافه کرد: برای نخستین بار، معرفی مجدد گورخر به زیستگاه های شمالی آن در استان یزد با موفقیت کامل انجام شد و اینک با گذشت یک سال، نتایج پایش ها در خصوص روند سازگاری و گسترش زیستگاه رضایت بخش بوده است.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.