به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

دستگاه تولید انرژی از پسماندها ساخته شد - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 4196
  پرینتخانه » محیط زیست انسانی تاریخ انتشار : 31 فروردین 1399 - 15:20 | 799 بازدید | ارسال توسط :
در سازمان پژوهش‌های علمی‌ و صنعتی ایران؛

دستگاه تولید انرژی از پسماندها ساخته شد

محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران موفق به طراحی و ساخت دستگاه تولید انرژی از پسماندهای شهری و روستایی با حجم گاز تولیدی ۱۲۰ مترمکعب در ساعت شدند.

ه گزارش ایسنا، طراحی و ساخت گازی‌ساز زیست توده (Biomass) از نوع پایین سو (Downdraft) با هدف دستیابی به دانش فنی تولید سیستم گازی‌سازی زیست توده (Biomass Gasification) به عنوان یکی از پربازده­‌ترین روش‌های تولید انرژی از منابع انرژی تجدیدپذیر از سوی دکتر حسنعلی ازگلی، دکتر فواد فرحانی بغلانی و مهندس کیوان سیدی نیاکی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اجرایی شد.

در این فرآیند، زیست‌توده به گازی به نام گاز سنتز (Syngas) تبدیل می‌­شود که این گاز دارای ارزش حرارتی بالایی بوده و قابل استفاده در سیستم­‌های تولید گرما و یا مولدهای تولید الکتریسیته به عنوان جایگزین سوخت‌­های فسیلی است.

با توجه به اینکه حجم عظیمی از پسماندهای کشاورزی، شهری و صنعتی در کشور بدون انجام هیچ‌گونه فرآیندی امحا یا دفن می‌شوند، فرصت مناسبی جهت استحصال انرژی از این منابع رایگان از دست می‌رود.

علاوه بر آن ظرفیت بسیار بالای منابع انرژی تجدیدپذیر زیست توده همراه با گستردگی و تنوع بالا در سطح کشور، تولید انرژی از این منابع منجر به کاهش آلایندگی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی می‌شود و در عین حال از نظر بازار مصرف کاملاً توجیه‌پذیر خواهد بود.

دستگاه ساخته شده دارای ظرفیت ۱۰ کیلووات حرارتی، با حجم مخزن ۵ کیلوگرم، قدرت دمنده ۵۵ وات و حداکثر حجم گاز تولیدی ۱۲۰ مترمکعب در ساعت است.

مجریان این طرح پژوهشی، در پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران هستند.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.