به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

تغییرات محاسبه غلظت ۵ آلاینده شاخص - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 6360
  پرینتخانه » محیط زیست انسانی تاریخ انتشار : 31 مرداد 1399 - 1:13 | 1104 بازدید | ارسال توسط :
حساس تر شدن نسبت به آلاینده ها

تغییرات محاسبه غلظت ۵ آلاینده شاخص

از ابتدای امسال محاسبه شاخص کیفیت هوا بر اساس استانداردهای سال ۲۰۱۸ تغییراتی کرده و سختگیرانه‌تر شده است. این تغییرات برای پنج آلاینده شاخص اعمال شده و بیشترین تغییرات نیز مربوط به آلاینده دی اکسید گوگرد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از ایسنا، سازمان حفاظت محیط زیست اواسط سال گذشته روش جدید محاسبه شاخص کیفیت هوا را بر اساس استانداردهای سال ۲۰۱۸ سازمان محیط زیست آمریکا ابلاغ کرد. از این‌رو از ابتدای امسال محاسبه شاخص کیفیت هوا بر اساس دستورالعمل‌ها و نقاط شکست جدید صورت گرفته است.

بر اساس استانداردهای جدید برای محاسبه غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون برای نقاط شکست محدوده پاک و قابل قبول تغییراتی اعمال شده است و این موضوع می‌تواند باعث کاهش روزهای پاک از لحاظ این آلاینده شود همچنین حد شکست شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس به ناسالم سختگیرانه‌تر شده و از عدد ۶۵.۵ میکروگرم بر متر مکعب  به ۵۵.۵ میکروگرم بر متر مکعب رسیده است.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، باتوجه به این تغییرات غلظت‌های بالایی از این آلاینده می‌تواند کیفیت هوا را به جای شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار دهد.

بر اساس این گزارش بیشترین تغییرات ایجاد شده در روش جدید محاسبه شاخص کیفیت هوا مربوط به آلاینده دی اکسید گوگرد است. از ابتدای امسال نه تنها اندازه‌گیری غلظت این آلاینده سختگیرانه‌تر شده است بلکه شاخص ساعتی به جای میانگین ۲۴ ساعته محاسبه می‌شود. با توجه به اینکه در بیشتر روزهای سال ازنظر آلاینده دی اکسید گوگرد در شرایط پاک قرار داریم، ممکن است که این روش جدید باعث افزایش روزهای قابل قبول به جای پاک شود. از سوی دیگر اعمال استاندارد یک ساعته به جای ۲۴ ساعته امکان اطلاع رسانی مناسب در زمان افزایش ناگهانی آن را فراهم می‌کند.

روش اندازه‌گیری غلظت آلاینده ازن نیز که آلاینده شاخص هوای تهران در روزهای گرم و تابستانی است تغییراتی کرده است. محاسبه شاخص برای این آلاینده به دو روش یک ساعته و ماکزیمم ۸ ساعته انجام می‌شود. در روش جدید، حدود شکست روش محاسبه غلظت ازن ۸ ساعته کمی سختگیرانه‌تر شده است و از این‌رو با افزایش نسبی روزهای نامطلوب ازنظر این آلاینده در ماه‌های گرم مواجه خواهیم بود.

درباره تغییرات مربوط به روش محاسبه آلاینده دی‌اکسید نیتروژن باید گفت که تا پیش از این اگر شاخص محاسبه شده برای این آینده کمتر از عدد ۲۰۰ بود، به عنوان آلاینده شاخص ‌هوا معرفی نمی‌شد اما در روش جدید آلاینده دی اکسید نیتروژن نیز مانند سایر آلاینده‌ها در نظر گرفته شده است و در صورتی که مقدار شاخص آن فراتر از بقیه آلاینده‌ها باشد به عنوان آینده شاخص روز در نظر گرفته می‌شود.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.