به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

گرگ‌های سیاه سگ‌سانان کمتر دیده شده‌ طبیعت یزد - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 5042
  پرینتخانه » یزد تاریخ انتشار : 01 خرداد 1399 - 12:53 | 665 بازدید | ارسال توسط :
گرگ های سیاه

گرگ‌های سیاه سگ‌سانان کمتر دیده شده‌ طبیعت یزد

پژوهشگر و کارشناس اداره کل محیط زیست استان یزد گرگ‌های سیاه را از سگ‌سانان نادر و کمتر دیده شده‌ی طبیعت ایران و یزد دانست و گفت: تخریب زیستگاه، شکار توسط دامداران، کاهش طعمه، تلفات جاده‌ای و هیبرید شدن با سگ‌های ولگرد تهدیدی جدی برای این گونه جانوری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، «مهدی زارع خورمیزی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به مشاهده گرگ سیاه در یزد، اظهار کرد: مدتی پیش تصویر یک سگ‌سان سیاه رنگ توسط قرقبان منطقه دربید ارسال شد که پس‌ از بررسی، متوجه تعلق عکس به یک گرگ سیاه رنگ شدیم.
وی با اشاره به این که گرگ با نام‌ علمی «Canis lupus» یک گوشتخوار از خانواده سگ‌سانان است، گفت: عموما گرگ‌ها، خاکستری رنگ هستند و به ندرت در طبیعت شاهد حضور گرگ سیاه رنگ هستیم و این اولین گزارش گرگ سیاه در استان یزد است.
این مسئول به جایگاه گرگ‌ها در راس هرم غذایی حیات وحش اشاره کرد و گفت: گرگ‌ها موجوداتی شکارگر و بسیار شگفت‌انگیز و در عین حال  مفید در طبیعت هستند که غذای اصلی آن‌ها در یزد شامل کل و بز، قوچ و میش، آهو، جبیر، خرگوش و موارد مشابه است.
زارع به تصویر وحشتناک گرگ‌ها در اذهان عمومی اشاره کرد و گفت: تصویری که شاید از کودکی و از طریق داستان‌های کودکانه و برنامه‌های تلویزیونی از گرگ‌ها داریم، تصویری نادرست و به غلط جا افتاده است.
وی با طرح این سوال که گرگ‌ها چه فوایدی دارند، تصریح کرد: گرگ‌ها یکی از عجیب‌ترین و قدرتمندترین موجودات طبیعت هستند که اگر نباشند می‌تواند اثرات مخربی بر اکوسیستم ایجاد کند چرا که گرگ‌ها حیوانات مریض و پیر را به سرعت شکار و از طبیعت حذف می‌کنند و مانع گسترش احتمالی بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند.
وی با بیان این که شکار گرگ‌ها باعث پویایی و سلامت جمعیت علف خواران می‌شود، در این رابطه با ارائه مثالی، تصریح کرد: نمونه‌های این مسئله در طبیعت را در پارک ملی «یلو استون» آمریکا شاهد هستیم به طوری که با تفکر این که گرگ‌ها جمعیت گوزن‌ها را کاهش می‌دهند و هیچ فایده‌ای برای طبیعت ندارند، نسبت به کشتار و حذف گرگ‌ها اقدام کردند اما بعد از این اقدام یک اتفاق جالب افتاد.
زارع افزود: گوزن‌ها دیگر دشمنی نداشتند و هر روز جمعیت آن‌ها رو به فزونی رفت و غذای برای گوزن‌ها کمتر شد بنابراین پوشش گیاهی اطراف رودخانه‌ها را نابود کردند و دیگر مانع طبیعی برای جلوگیری از روان آب‌ها و سیل وجود نداشت لذا کم کم تنوع زیستی منطقه تحت تاثیر قرار گرفت و بعد از مدتی مسئولان وقت پارک، متوجه اشتباه خود شدند و دوباره گرگ‌ها را به این پارک آوردند و بعد از مدتی دوباره وضعیت متعادل شد به همین منظور گرگ‌ها تعادل را در طبیعت برقرار کردند و دوباره حیات در این منطقه جان گرفت.
وی نابودی گرگ‌ها را به معنای نابودی طبیعت دانست و گفت: این حیوان در طی هزاران‌ سال تکامل یافته و به شکل یک حیوان ارزشمند، زیبا، باهوش و بسیار مفید درآمدند اما شاید برخی از دامداران سوال کنند چگونه دام‌هایمان را از خطر گرگ‌ها دور نگه داریم؟
این پژوهشگر حوزه محیط زیست به لزوم حفظ ایمنی محل نگهداری دام‌ها تاکید کرد و گفت: دامداران دیوار و سقف محکمی برای محل نگهداری دام‌ها تعبیه کنند، همچنین در زمان چرای دام‌ها در بیابان‌ها و مراتع از دام خود به خوبی حفاظت کرده و آن‌ها را رها نکنند.
زارع در پایان تخریب زیستگاه، شکار توسط دامداران، کاهش طعمه، تلفات جاده‌ای و هیبرید شدن با سگ‌های ولگرد را تهدیدی جدی برای این گونه دانست و گفت: استان یزد دارای یک ‌تنوع زیستی غنی است به طوری که تاکنون وجود ۶۰ گونه پستاندار در استان گزارش و همچنین حضور پنج گونه سگ‌سان شامل روباه شنی، روباه معمولی، شاه روباه، شغال و گرگ در استان ثبت شده است.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.