به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

تشکیل مثلث سازمان های مردم نهاد، دانشگاه و اداره منابع طبیعی در راستای حفاظت از طبیعت - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 5298
  پرینتخانه » گلستان تاریخ انتشار : 19 خرداد 1399 - 20:54 | 475 بازدید | ارسال توسط :
تشکیل مثلث حفاظت از منابع طبیعی

تشکیل مثلث سازمان های مردم نهاد، دانشگاه و اداره منابع طبیعی در راستای حفاظت از طبیعت

نشست هم اندیشی بین سازمان‌های مردم نهاد، دانشگاه گنبد کاووس و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان به منظور دستیابی به برنامه‌های راهبردی در خصوص حفاظت از طبیعت برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از پایگاه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، در این نشست رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبد کاووس ضمن تقدیر از عملکرد دانشگاه گنبد کاووس و مجموعه سبزگامان بسکی گفت: این سازمان از جمله سازمان‌های مردم نهاد است که وارد کار شده است و انتظار می رود که رویکرد منابع طبیعی خود را همچنان بهبود ببخشد.

گرایلو افزود: تمامی مراتع استان ممیزی شده است و بهره برداران آن مشخص هستند و مدیریت چند منظوره این مراتع شامل گردشگری، زراعت چوب، پرورش آبزیان و ماکیان، پرورش قارچ و گیاهان دارویی در دستور کار است که نیاز است سازمان‌های مردم نهاد در مباحث آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه وارد شوند.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان گنبد کاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و مساحت ۵۶۰ هزار هکتار با ۳۳۱ هزار هکتار مرتع از بزرگترین شهرستان استان می باشد که با توجه به تعداد معدود نیروها در شهرستان بدون ورود سازمان‌های مردم نهاد و سایر اقشار مردم حفاظت از آن‌ها میسر نمی شود.

گرایلو در پایان به آتش زدن پسماندهای محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این عامل در مواردی باعث از بین رفتن نهالکاری‌های حاشیه جاده گنبد مینودشت و همچنین مراتع شمال شهرستان گردیده است که بر اساس ماده ۴۵ قانون حفظ و احیای منابع طبیعی و ماده ۲۰ هوای پاک آتش زدن نباتات در مزارع و باغات ممنوع بوده و با متخلفین برخورد قاطع خواهد شد.

در ادامه رئیس دانشگاه گنبد کاووس گفت همکاری مناسبی بین سازمان‌های مردم نهاد و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان و دانشگاه در حوزه های مختلف از جمله جنگل، مرتع، آبخیز، زراعت و علوم دامی وجود دارد تا بتوان یک تصمیم راهبردی برای حفاظت از مراتع شمال و تأمین معیشت خانوارها گرفت.

دکتر طهماسبی از ایجاد یک پهنه مطالعاتی و یک باغ بوتانیک جهت تحقیقات اساتید و دانشجویان خبر داد گفت: پهنه مطالعاتی یک نمونه عینی و اجرایی در راستای توسعه و حفاظت از مراتع خواهد بود و باغ بوتانیک نیز که با همکاری سازمان مردم نهاد دکتر بسکی و به نام مرحوم دکتر بسکی در دستور کار قرار دارد یک باغ اکولوژیک معرف زیست‌بوم منطقه خواهد بود که به یاد پدر طبیعت ایران و یادگاری ایشان احداث خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: ساماندهی مراتع یک عامل راهبردی جهت حفاظت از مراتع خواهد بود به گونه‌ای که با مجاب نمودن بهره برداران جهت به استخدام گرفتن کارشناسان این رشته می‌توان هم وضعیت مراتع را بهبود بخشید و همین برای فارغ التحصیلان این رشته شغل ایجاد کرد. وی در پایان افزود اداره منابع طبیعی مشکلات خود را به این دانشگاه اعلام نماید تا امکان مطالعه بر روی آن وجود داشته باشد.

نماینده موسسه سازمان بسکی از احداث پارک دکتر بسکی با اختصاص ۵/۱ میلیاردتومان بودجه در قالب تفاهم نامه به شهرداری شهرستان خبر داد و افزود این سازمان برای اولین بار مجموعه دوچرخه سواران حامیان زمین را در کشور پای ریزی نموده است که در این خصوص احداث پارک پردیس هیرکان احداث خواهد شد.

آرخی گفت: همچنین این سازمان در نظر دارد محدوده­ای را جهت تولید نهال در راستای توسعه فضای سبز شهرستان ایجاد نماید. وی خاطر نشان کرد اولویت‌کاری آن‌ها فعالیت‌های فرهنگی، آموزش جوامع محلی، احداث مزراع در حوزه پرورش گیاهان می باشد.

آرخی در پایان این مجموعه را همراه و همیار منابع طبیعی و محیط زیست دانست و از تمامی تعاملات اداره منابع طبیعی و دانشگاه گنبد کاووس با این مجموعه قدردانی نمود.

در پایان مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان افزود: تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها باید اولویت خود را تأمین معیشت خانوارهای روستایی مرزنشین قرار دهند تا بتوانیم از مهاجرت این روستاها به شهر جلوگیری کنیم و از آنجا که معیشت مردم این روستاها وابسته به مراتع است حفاظت، احیاء و توسعه این مراتع باید مد نظر باشد که در این جهت نیاز بهمراهی تمامی اقشار دولتی و غیردولتی و بخصوص دانشگاه و سازمان‌های مردم نهاد است.

قزلسفلو افزود: باوجود اینکه بیشترین تأثیر برروی طبیعت و از جمله مراتع را جوامع محلی دارند که اگر آموزش ببینند بیشترین حمایت در بخش حفاظت و احیاء مراتع را نیز می‌توان از این قشر داشت.

وی در پایان بند‌های خاکی را عاملی مهمی در حفاظت آب، خاک و مراتع شمال استان اعلام نمود و گفت مطالعات آبخیز در دانشگاه‌های استان بخش محوری مطالعات آبخیز کشور است که این موضوعات باعث شده است خوشبختانه درسال ۹۹ اعتبارات مناسبی در زمینه عملیات آبخیزداری در سطح استان اختصاص یابد.

نویسنده : به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از | منبع خبر : پایگاه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.