به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

مشاهده «کرکس سیاه» در همدان برای نخستین بار - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 7227
  پرینتخانه » همدان تاریخ انتشار : 16 دی 1399 - 17:06 | 503 بازدید | ارسال توسط :
مشاهده کرکس سیاه

مشاهده «کرکس سیاه» در همدان برای نخستین بار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست همدان، محسن جعفری نژاد بسطامی  در همدان با اشاره به مشاهده کرکس(دال) سیاه برای نخستین بار در طبیعت استان اظهار کرد: این گونه نادر و با ارزش تاکنون در مناطق استان همدان مشاهده و ثبت نشده بود. وی گفت: اخیرا […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست همدان، محسن جعفری نژاد بسطامی  در همدان با اشاره به مشاهده کرکس(دال) سیاه برای نخستین بار در طبیعت استان اظهار کرد: این گونه نادر و با ارزش تاکنون در مناطق استان همدان مشاهده و ثبت نشده بود.

وی گفت: اخیرا و با مدد پدرام شوبیری یکی از عکاسان حیات وحش همدان توانستیم ثبت زیبایی از این پرنده در شرف تهدید انقراض نسل داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: ثبت تصاویر دال سیاه در منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش دال سیاه یا کرکس سیاه نوعی لاشخور بزرگ است که در کوهستان‌ها و دشت‌های دور افتاده، آشیانه‌اش را روی درخت‌ها و روی صخره‌های لب پرتگاه‌ها می‌سازد.

دال سیاه ۹۵ تا ۱۰۵ سانتی‌متر است؛ از لحاظ اندازه و طرح بدن در حال پرواز شبیه دال است با این تفاوت که سر بزرگتر و منقاری کلفت‌تر دارد و دمش درازتر و در انتها تا حدی سه‌گوش است ( ولی گاهی بر اثر فرسایش به دم دال شباهت پیدا می کند).

تفاوت دیگرش پر و بال قهوه‌ای دوده‌ای یکدست است که از دور سیاه به‌نظر می رسد . پوشپرهای بالش تیره‌تر از شاهپرهاست و سطح زیرین بال‌ها مانند بال دال؛ راه راه ندارد.

گردنش بدون پر با پوستی به رنگ صورتی آمیخته با آبی می باشد و در اطراف گردن یک شِـنِـل قهوه‌ای رنگ دارد . رفتار و صدایش مانند دال است و تا اندازه‌ای تک‌زی است.

این پرنده معمولاً تمام طول سال را در یک منطقه می‌ماند و فقط به مناطقی که از زمستان‌های سخت برخوردارند مهاجرت می‌کند.

خوردن طعمه‌های مسموم و کاهش لاشه‌ها در دو قرن اخیر نسل دال سیاه را در بسیاری از کشورهای اروپایی و شمال آفریقا بر انداخته است؛ در مقابل اقدامات حفاظتی و تغذیه داوطلبانه تعداد دال‌های سیاه را در برخی مناطق افزایش داده ‌است که مهمترین نمونه در کشور اسپانیا است.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : روابط عمومی حفاظت محیط زیست همدان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.