به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

معرفی گیاه داروئی آنغوزه - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 791
  پرینتخانه » علمی, گیاهان داروئی تاریخ انتشار : 23 دی 1398 - 17:19 | 1649 بازدید | ارسال توسط :
گیاه آنغوزه در سیستان و بلوچستان

معرفی گیاه داروئی آنغوزه

منشاء اصلي اين گياه استپ های ايران و غرب افغانستان ذکر شده است. این گیاه در استان سیستان و بلوچستان در سطحی معادل 140000 هکتار در ارتفاعات شهرستانهای خاش، سراوان، مهرستان و سیب سوران پراکنش دارد.

گیاهی است چند ساله، ریشه ی این گیاه بر حسب سن متفاوت و از۷ تا ۱۰سانتیمتر میرسد و تا عمق ۳۰الی۴۰سانتیمتری خاک فرو میرود. این گیاه در زمین بایر، ماسه ای خشک وحاوی ترکیبات آهکی مناطق معتدل آسیا میروید. خاک رویشگاه های آنغوزه معمولا دارای عمق کم ، شیب زیاد و فرسایش یافته است لازم به ذکر است که ضخامت خاک با تراکم بوته در هکتار نسبت مستقیم دارد. از نظر اقلیمی، رویشگاه های آنغوزه در ایران در تقسیم بندی در اقلیم بیایانی قرار دارد . از نظر ارتفاع ، رویشگاه آنغوزه اغلب درارتفا عات بالای ۱۰۰۰ متر می باشد وبارندگی درحدود ۳۵۰-۲۵۰ میلیمتر و بیشتردرمناطقی با پستی و بلندی زیاد وسنگ های مادر آهکی دیده می شود . این گیاه اواسط اسفند ماه سبز می شود و قادر به تحمل درجه حرارت های پایین می باشد.

منشاء اصلی این گیاه استپ های ایران و غرب افغانستان ذکر شده است. این گیاه در استان سیستان و بلوچستان در سطحی معادل ۱۴۰۰۰۰ هکتار در ارتفاعات شهرستانهای خاش، سراوان، مهرستان و سیب سوران پراکنش دارد.

قسمت مورد استفاده شامل ریشه، بخشهای سبزگیاه به عنوان سبزی خوردنی و بذر که  دارای اثر ضد تشنج، قاعده آور، ضد نفخ و خلط آور، ناراحتیهای کبدی، سرماخوردگی، ضداسپاسم، مقوی قلب در طب گیاهی هندوستان و خاورمیانه جهت درمان مشکلات ساده گوارشی،ترکیبات گوگرددار موجود در اسانس گیاه از تولید چربی در بیماران با چربی خون بالا ممانعت می کند همچنین این گیاه در درمان سیاه سرفه، لارنژیت و هیستری نیز بکار برده می شود،فشار خون را پایین آورده ورقیق کننده خون است، بخور آن در درمان احتقان وبرونشیت مؤثراست.

 

نویسنده : زیست سیما | منبع خبر : اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.