به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

۲۸ بند خاکی در استان مرکزی مرمت و بازسازی شد - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 1070
  پرینتخانه » مراتع و آبخیزداری, مرکزی تاریخ انتشار : 26 دی 1398 - 23:38 | 580 بازدید | ارسال توسط :
مرمت بندهای خاکی استان مرکزی

۲۸ بند خاکی در استان مرکزی مرمت و بازسازی شد

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۲۸ بند خاکی و آبگیر در حوزه‌های آبخیر و بالادست شهرهای این استان از ابتدای سال جاری تاکنون بازسازی و مرمت شدند.

به گزارش زیست سیما به نقل از ایرنا، «رضا عظیمی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مرمت این سازه‌ها با مبلغی بالغ بر ۲۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام شده‌است.

وی اظهار داشت: ۶ بند خاکی در حوزه قره کهریز، ۲ مورد در شهرستان زرندیه، سه مورد ساوه، ۶ مورد در شهرستان کمیجان، ۲ مورد تفرش، سه مورد خنداب، چهار مورد شازند و ۲ مورد اراک و خمین مرمت و بازسازی شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از پایان مرمت و بازسازی بند خاکی کوه مودر شهرستان اراک خبرداد و گفت: بندخاکی این منطقه با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ متر مکعب خشکه چین و ۳۵۰ متر مکعب عملیات گابیون بندی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

عظیمی افزود: ظرفیت ذخیره سازی بند خاکی کوه مودر حدود ۵۰ هزار متر مکعب بوده و با توجه به تامین آب مورد نیاز باغات زیر دست، مرمت و بازسیازی این بند خاکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: بازسازی و مرمت بندخاکی کوه مودر اراک نقش مهمی در جلوگیری از بروز سیلاب و ایجاد خسارت در اراضی زیر دست از جمله آرامستان این شهرستان خواهد داشت.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از انعقاد قرارداد اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۲۲ حوزه آبخیز این استان خبرداد و گفت: بهره برداری از ۱۱ طرح همزمان با دهه مبارک فجر امسال آغاز شده و بقیه طرح‌ها نیز با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

عظیمی ادامه داد: این طرح‌ها با اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و با هدف کنترل سیلاب، تغذیه مصنوعی منابع آب‌های زیر زمینی به خصوص در بالا دست دشت‌های ممنوعه انجام شده‌است.

وی افزود: با اجرای این طرح‌ها در هر مرحله آبگیری، از جاری شدن پنج میلیون متر مکعب روان‌آب و سیلاب در عرصه‌های طبیعی و شهرهای استان جلوگیری می‌شود.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

نویسنده : زیست سیما | منبع خبر : ایرنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.