به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

تغییر رفتار عنکبوت ها بعد از قرار گرفتن در معرض حشره کش ها - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 1116
  پرینتخانه » حیات وحش و تنوع زیستی, علمی تاریخ انتشار : 27 دی 1398 - 11:18 | 848 بازدید | ارسال توسط :
تاثیر حشره کش ها بر عنکبوت ها

تغییر رفتار عنکبوت ها بعد از قرار گرفتن در معرض حشره کش ها

پژوهشگران نیمی از عنکبوت‌ها را در معرض فازمت قرار دادند. یک روز پس از آن، آزمایش شکار مگس سرکه را تکرار کردند. عنکبوت‌هایی که در معرض فازمت قرار گرفته بودند، دیگر مانند گذشته عمل نکردند. اگر آنها قبلاً مثلاً هفت مربع را درمی‌نوردیدند، اکنون بعضی از آن‌ها بیشتر و بعضی دیگر کمتر این کار را می‌کردند، به طوری که نتایج قابل پیش‌بینی نبود.

عنکبوت‌ها نیز مانند ما انسان‌ها با هم متفاوت‌اند و شخصیت‌های مختلف نشان می‌دهند؛ برخی آرامش‌طلب‌اند ولی برخی دیگر ماجراجو هستند و خلقیات آنها مانند ما انسان‌ها تحت تأثیر آلودگی‌ها تغییر می‌کند. پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که نوعی آفت‌کش که بر علیه نوعی پروانه شب‌پرواز به کار می‌رود، چنین اثری دارد و بر عنکبوت جهنده که از این نوع پروانه تغذیه می‌کند اثر دارد. این پژوهش در شماره ژوئیه ۲۰۱۵ مجله Functional Ecology به چاپ رسیده است.

پژوهش‌های قبلی آشکار کرده بودند که هر قدر عنکبوت‌ها ماجراجوتر باشند، به قلمروهای دیگران بیشتر وارد می‌شوند و شکار بیشتری به دست می‌آورند. عنکبوت‌های آرامش‌طلب جنب‌وجوش کمتر دارند و نزدیک لانه خود می‌مانند و شکار کمتری به دست می‌آورند.

علت این تفاوت رفتار، تفاوت در مغز آنهاست. همان طور که داروهای مختلف بر انسان‌های مختلف اثرهای متفاوت دارند.

پژوهش‌هایی درباره اثر حشره‌کش فازمت phosmet روی شخصیت عنکبوت جهنده برنزی انجام گرفته است. این حشره‌کش برای از بین‌بردن نوعی پروانه که آفت بید‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد. چون عنکبوت جهنده برنزی هم از این نوع پروانه تغذیه می‌کند، دوست باغداران به شمار می‌آید.

این پژوهشگران ۲۰۰ عنکبوت برنزی جهنده را از سه منطقه که در آنجا از حشره‌کش فازمت استفاده نشده، جمع‌آوری کردند و به آزمایشگاه بردند و شخصیت آنها را مورد بررسی قرار دادند.

آنان نخست هر عنکبوت را در ظرفی با ابعاد ۳۰ سانتی‌متر رها کردند. خطوط کف جعبه ۳۶ مربع ایجاد کرده بود. پژوهشگران سپس تعداد مربع‌هایی را که هر عنکبوت طی پنج دقیقه می‌پیماید ثبت کردند. افرادی که تعداد بیشتری مربع را پیموده بودند، ماجراجوتر به شمار آمدند.

در مرحله دوم آزمایش هر عنکبوت را در یک ظرف پتری گذاشتند و مگس سرکه را به‌عنوان غذا در اختیار آن قرار دادند. سپس زمان حمله عنکبوت به مگس سرکه و شکار آن را قبل از خوردن اندازه گرفتند. سریع‌ترین عنکبوت ماجراجوترین آنها به شمار آمد. آنان هر آزمایش را دوبار تکرار و میانگین نتایج را محاسبه کردند.

اگر چه ممکن است حشره‌کش‌ها بر عنکبوت‌ها بی‌اثر باشند، اما بر رفتار آنها و در نتیجه بقای آنها اثر می‌گذارند

پژوهشگران نیمی از عنکبوت‌ها را در معرض فازمت قرار دادند. یک روز پس از آن، آزمایش شکار مگس سرکه را تکرار کردند. عنکبوت‌هایی که در معرض فازمت قرار گرفته بودند، دیگر مانند گذشته عمل نکردند. اگر آنها قبلاً مثلاً هفت مربع را درمی‌نوردیدند، اکنون بعضی از آن‌ها بیشتر و بعضی دیگر کمتر این کار را می‌کردند، به طوری که نتایج قابل پیش‌بینی نبود.

این تغییرات ممکن است نشانه‌های اولیه خطر حشره‌کش‌ها برای این حشره‌خورهای طبیعی باشد. ممکن است میزان اندک آنها بر این گونه اثر نداشته باشد؛ اما افراد دارای حساسیت بیشتر پاسخ قوی‌تری می‌دهند و نشان می‌دهد که جانداران در مسیر زمان چگونه تکامل حاصل کرده‌اند. اگر چه ممکن است حشره‌کش‌ها بر عنکبوت‌ها بی‌اثر باشند، اما بر رفتار آنها و در نتیجه بقای آنها اثر می‌گذارند.

برخی از مواد شیمیایی می‌توانند در بدن شبیه هورمون‌ها عمل کنند یا عمل آنها را متوقف کنند یا عمل آنها را در جهات دیگر هدایت کنند. مواد پلاستیکی، مواد آرایشی و بسیاری دیگر از مواد شیمیایی چنین کاری می‌کنند. پژوهش روی موش‌ها نشان داده است که برخی از این مواد آلوده‌کننده در بدن علائم انحرافی تولید می‌کنند.

مواد شبه هورمونی می‌توانند مسیرهای بدن میزبان را تغییر دهند. رشد و نمو بدن را هم ممکن است تحت تأثیر قرار دهند و خطر بیماری ها را افزایش دهند.

نویسنده : زیست سیما | منبع خبر : رشد
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.