به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

آلودگی هوا موجب بروز بیماری های پوستی می شود - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 1264
  پرینتخانه » علمی تاریخ انتشار : 28 دی 1398 - 13:28 | 1248 بازدید | ارسال توسط :
اثر آلودگی هوا بر پوست

آلودگی هوا موجب بروز بیماری های پوستی می شود

مبدع جایزه محیط زیستی دکتر رادمنش با اشاره به اینکه بخشی از درآمدم را خرج محیط زیست می‌کنم، گفت: از اینکه آلودگی هوا موجب مشکلات پوستی می شود،غافلیم.

به گزارش زیست سیما به نقل ازفارس، محمدرادمنش پزشک متخصص پوست و مو که مهمان یک برنامه تلوزیونی بود از علت علاقه‌اش به محیط زیست گفت و عنوان کرد:سال ۶۰ فارغ التحصیل شدم و  برای گذارندن طرح  قرار شد ما را جایی بفرستند، گفتند اهواز گفتم من نمی توانم جای گرمسیر زندگی کنم. من را کوه و کمری جایی بفرستید. قرار شد بروم اهواز و بعد از ۶ ماه من را بفرستند جای دیگر، رفتیم و ۳۰ سال است ماندگار شده‌ام. اهوازش خاکش گرم است. وقتی رفتم و زندگی در این شهر را تجربه کردم با خودم گفتم کجا بروم بهتر از این جا. مشکلات البته همه جا هست. اما ازدواج کردم و در اهواز ماندگار شدم.

این پزشک متخصص پوست و مو با بیان اینکه آلودگی هوا موجب مشکلات پوستی می شود، افزود:اما این مشکلات محسوس نیست و ممکن است در طی سالیان سال اتفاق بیفتد. امروز مسائل پوستی وابسته به تکنولوژی روز است. در گذشته سالک بود قارچ بود، بیماری های عفونی بود و امروز خداراشکر چنین مشکلاتی خیلی کمتر شده است. مشکلاتی از قبیل خشکی پوست و اگزما امروز دیده می شود که بخشی از آن به زندگی مدرن مربوط است و شوینده هایی که مردم استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: ما چند مدل ریزش مو داریم. ریزش اندروژنیک که بیمار ژن ریزش مو و طاسی دارد که تا حدودی جلویش را گرفت. گاهی ریزش هایی در طول شبانه روز دیده می شود که گاهی برای ما مهم است و گاهی نیست. اما معمولا اغلب ریزش‌ها فیزیولوژیک است و پشتش مشکلی نیست. به اندازه موهایی که دچار ریزش شده اند موی جدید رشد خواهد کرد.

دکتر محمد رادمنش در ادامه همچنین گفت: محیط زیست خانه ما است و در آن زندگی می کنیم. وقتی در خانه نشسته‌ایم وبه این فکر می کنیم که مبادا خانه روی سرمان خراب نشود، محیط زیست هم همینطور است، محیط زیست خانه بزرگ  تر ما است و معمولا مردم دیر متوجه خراب شدنش می شوند. آب در شهرهایی مثل خوزستان آلوده است. آلودگی فقط ریختن فاضلاب نیست و آلایندگی کارخانه ها و زباله های زائد شهری در آن ریخته می شود. بعد صافش می کنند و به اسم آب سالم به مردم می دهند. میکروب ها کم می شود اما نیرات و جیوه در آن وجود دارد. هوا وقتی ناسالم باشد موجب سکته های قلبی، مرگ های زودرس و انواع سرطان ها می شود. خاک آلوده است چون کودهای شیمیایی در مزرعه ها ریخته اند. اگر همینطور ادامه بدهیم در آینده نه آب داریم نه خاک.

وی در ادامه درباره اینکه هدفش از دنبال کردن موضوعات مرتبط با محیط زیست چه بوده است، تاکید کرد:خداراشکر نیاز مالی ندارم. همیشه با مردم خوب تا کرده‌ام و بیشتر از هرکسی بیمار دارم. آنقدر بیمار دارم که خیلی ها را نمی توانم ببینم. با پولی که از مردم گرفته ام به عنوان حق الزحمه برای آگاهی مردم تلاش می کنم و بخشی را خرج خود مردم می کنم. من کتاب های و بروشورهای مختلف راجع به بیمارهای مختلف پوستی چاپ کرده ام و به صورت مجانی در اختیار مردم قرار می دهم تا بخوانند. این کارها علاقه من است. این پول از مردم به من رسیده است و بخشی را به خودشان برمی گردانم.

رادمنش در ادامه اظهار کرد: کتابی به عنوان «جنایت علیه محیط زیست» نوشته‌ام که تا امروز حدود ۲۰۰ هزار جلد از آن به مرحله چاپ رسیده است. در سرتاسر ایران کسانی که علاقه مند هستند به آموزش های گروهی و من این کتاب را در اختیارشان گذاشته ام. گاهی مسابقات کتابخوانی راه می اندازند،برای مثال در بین زنان خانه دار و جوایزی هم می دهند. مردم نشان داده اندکه علاقمند هستند. هدف ما ایجاد آگاهی در این زمینه است که زمین در حال خراب شدن است.

وی در ادامه گفت: افرادی مثل معلمان، محیط بانان، کارمندان محیط زیست کتاب ها را در بین دانش آموزان تقسیم می کنند. جزوه چاپ کرده ایم در زمینه های مختلف محیط زیستی. برخی بعد از تلاش های در زمینه مقابله با شکار، تفنگ های خود را شکستند. نتوانستیم جلوی شکار پرندگان مهاجر را بگیریم اما تا حدودی موفق شدیم.

رادمنش توضیح داد:ما کاری می کنیم که مردم کتاب بخوانند و از راه در نظرگرفتن جوایز و مسابقات کتابخوانی در این زمینه فعالیت می‌کنیم.سازمان‌های مردم نهاد و افراد طرفدار محیط زیست هستد که کتاب را با علاقه و عشق می خوانند. آن طرف این دیوارها خیلی ها هستند که تلاش می کنند برای محیط زیست.

وی  ضمن تاکید بر اینکه به کسانی که دوست دارند در زمینه محیط زیست مستند بسازند، کمک می کند، افزود: دوربین و تجهیزات در اختیار این افراد می گذاریم. کارهایی هم تا به امروز کرده اند و امیدواریم بهتر شود.

این پزشک فعال در حوزه محیط زیست گفت: مردم برخی چیزها را نمی‌دانند. اینکه آب شرب در خوزستان مشکل دارد را می دانند اما خیلی از مردم نمی دانند استفاده از لیوان یک بار مصرف درست نیست و می توانند سفره های پارچه ای برای خریدن نان ببرند و از کیسه پلاستیکی استفاده نکنند. شنیده ام ظرف های یکبار مصرف را منع کرده اند، اما ما ظرف های کاغذی را هم قبول نداریم. برای مثال می خواهید غذا بخرید یک ظرف یا قابلمه از منزل همراه خود ببرید.

وی تاکید کرد: در ایران پلاستیک را مجانی به مردم می‌دهند. در کشورهای دیگر اینطور نیست وقتی برای خرید می روی اگریک کیسه پلاستیکی هم به تو بدهند باید پولش را پرداخت کنی و دفعه بعد آن را همراه خودت ببری.اما در ایران این پلاستیک ها وارد طبیعت می شود.

محمدرادمنش گفت: جایزه محیط زیستی دکتر رادمنش را تشکیل دادیم که سازمان‌های مردم نهاد و کسانی که در زمینه محیط زیست خیلی فعالیت می کنند را انتخاب می کنیم و به آنها جایزه می دهیم. یکی شان آقای داستان نما است. ما اینها را پیدا می کنیم.مردم هم از این حرکت استقبال کرده اند و خوششان آمده است. ده ها نفر از اینها را پیدا کرده ایم. آقای عیسی فرهی نسب مدت هاست که حیوانات را درمان می کند و آنها را تیمارداری می کند. من به چنین افرادی کمک می کنم. من معتقد هستم حتی اگر ۱۰ درصد از افراد جامعه را با خود همراه کنم کار خودم را کرده ام.

نویسنده : زیست سیما | منبع خبر : فارس
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.