به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

سگ‌های ولگرد به جان آهوان یزد افتادند - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 2210
  پرینتخانه » یزد تاریخ انتشار : 07 بهمن 1398 - 19:11 | 320 بازدید | ارسال توسط :
کارشناس اداره‌ کل حفاظت‌ محیط‌ زیست استان :

سگ‌های ولگرد به جان آهوان یزد افتادند

کارشناس اداره‌ کل حفاظت‌ محیط‌ زیست استان یزد با اشاره به پیش‌بینی افزایش جمعیت گونه‌های آهوان در این استان طی سالجاری، گفت: با وجود اقدامات موثری که منجر به کاهش شکار آهوان از سوی شکارچیان در استان صورت گرفته ولی اکنون سگ‌های ولگرد بزرگترین تهدید برای این گونه جانوری هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، “موسی شمسایی” در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به افزایش جمعیت آهوان در یزد، اظهار کرد: بنا بر سرشماری‌های سال گذشته ۸۵۰ راس آهو در محیط زیست یزد وجود دارد که با اقدامات حفاظتی و فرهنگ‌سازی، پیش‎بینی می‌شود که این جمعیت در سال جاری به یک‌هزار راس برسد.
وی به انواع تهدیدات آهوان در استان که عمدتاً به روش شکار به دست شکارچیان صورت می‌گیرد اشاره کرد و گفت: یکی از شیوه‌های شکار آهو که در میان شکارچیان به «جگربرکردن» معروف است به این شکل می‌باشد که موتورسواران با دنبال کردن آهو تا بیش از ۲۰ دقیقه او را از نفس انداخته و به عبارتی آهو را تلف می‌کردند که در این رابطه با برگزاری نشستی با شکارچیان آهو و بستن پیمان با آنها،‌ شاهد کاهش این شیوه در استان هستیم.
این کارشناس محیط‌زیست، همچنین از مرسوم بودن شکار آهوان به وسیله تله نیز یاد کرد و گفت: این روش شکار آهو نیز با فرهنگ‌سازی‌های مکرر به میزان چشمگیری در استان کاهش یافته و به تعداد انگشت‌شماری رسیده است.
وی در ادامه بلای جان آهوان به ویژه در فصل زاد و ولد این حیوانات را در حال حاضر معضل سگ‌های ولگرد دانست و گفت: آهوان سالانه در فصل زاد و ولد، حدود ۲ بره آهو به دنیا می‌آورند که متاسفانه اخیراً در استان توسط سگ‌های ولگرد شکار می‌شوند.
شمسایی با بیان این که سگ‌های ولگرد جزء اکوسیستم محسوب نمی‎شوند، گفت: گرگ‌ها، یوزپلنگ و پلنگ بخشی از اکوسیستم محیط زیست یزد هستند که موجب برقراری تعادل بین جمعیت گونه‌هایی مانند آهوان می‌شوند اما سگ‌های ولگرد یا بدون صاحب از این قاعده پیروی نمی‌کند و تهدیدی برای گونه‌های متعدد محیط زیست به ویژه آهوان در استان هستند.
به گفته وی، سگ‌های ولگرد از زمره‌ی گوشت‌خوارانی هستند که به صورت گروهی شکار می‌کنند و توانایی شکار در محیط زیست را به خوبی آموخته‌اند ولی از آنجایی که معمولاً از انسان ترسی ندارند، در محیط‌های شهری نیز حضور پیدا می‌کنند.
وی با بیان این که سگ‌ها از هوش بالایی در شکار بهره می‌برند، افزود: این حیوانات در شکار حتی از گرگ‌ها نیز پیشی گرفته و این در حالیست که آهوان روش فرار از این جانواران را در محیط زیست خود یاد نگرفته‌اند و به راحتی شکار می‌شوند.
این کارشناس محیط زیست استان یزد در پایان جمعیت استاندارد سگ‌های ولگرد در محیط زیست را صفر عنوان کرد و گفت: سگ‌های ولگرد و بدون صاحب بیماری‌های مختلفی را نیز وارد چرخه ایزوله محیط زیست می‌کنند، از این رو گونه‌های مختلفی از سوی این گوشت خوران تهدید می‎شوند.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.