به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

پرندگان مهاجر تابستان گذران به مازندران آمدند - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 3714
  پرینتخانه » مازندران تاریخ انتشار : 02 فروردین 1399 - 22:20 | 416 بازدید | ارسال توسط :
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران می‌گوید: 

پرندگان مهاجر تابستان گذران به مازندران آمدند

چلچه‌ها مهاجران پیام‌آور بهار، نخستین گروه از دهها گروه از پرندگان تابستان گذران وارد عرصه‌های زیست محیطی استان مازندران شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از ایرنا، رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران می‌گوید:  همه ساله  در فصل بهار حدود ۵۰ تا  ۶۰ گونه از پرندگان مهاجر تحت عنوان تابستان گذران برای زادآوری  با جمعیت بیش از یک میلیون بال وارد مناطق زیست محیطی و عرصه های طبیعی این خطه شمال کشور می شوند.

کوروس ربیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: چلچه ها به عنوان پیشقراولان این مهاجران تابستان گذران برای زادآوری و جوجه ریزی  از چند روز قبل به این استان رسیدند و مهاجرت این پرندگان تا اواسط بهار ادامه خواهد داشت.

چلچه در زبان مازندرانی چِلچِلا  است. نام علمی آن (Hirundo rustica) و از تیره ی چلچله ییان (hirundinidae) است. این پرندگان با بال های باریک و کوتاه و دم دو شاخه است که در گذشته آنها را پرستو  می خواندند. در حقیقت نام آن چلچله است، و از لحاظ علمی و پرنده شناسی تفاوت زیادی با  پرستو ها دارند.

گونه های پرندگان تابستان گذران 
وی نمونه های دیگری از پرندگان مهاجر که مازندران را برای تابستان گذرانی انتخاب می کنند، شامل حواصیل، بلبل، زنبورخواران؛ سسک، بوتیمار، گاو چرانک و پرستو دریایی اعلام کرد و اظهارداشت : پرستودریایی بزرگترین گروه از مهاجران تابستان گذران در استان مازندران هستند که جمعیت شان به بیش از ۵۰ هزار بال می رسد.
رییس اداره حیات وحش مازندران اضافه کرد : پراکندگی سکونتگاهی پرندگان مهاجر تابستان گذران که از دریا تا دشت و جلگه و کوهستان را شامل می شود، موجب شده تا در مشاهدات روزمره جمعیتشان ملموس نباشد و این در حالیست که جمعیت این پرندگان در حد و اندازه زمستان گذران است.
ربیعی خاطرنشان کرد : علاوه بر آن برخی از پرندگان مهاجر از جمله اردک ابرو سفید و صدف خورها به صورت عبوری چند روزی را مهمان طبیعت استان مازندران می شوند و این روند مهاجرتی نشان می دهد که با بهار زندگی در مناطق زیست محیطی و طبیعی نیز جریان می یابد.
استان مازندران دارای حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۲ میلیون هکتار از این مساحت استانی را عرصه های طبیعی و زیست محیطی تشکیل می دهد که ۵۳۰ هزار هکتار آن مناطق حفاظتی تشکیل می دهد.
براساس آمارهای رسمی، بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شدند که پرندگان با ۳۱۷ گونه بیشترین جمعیت را دارند .
ایران زیستگاه ۵۳۵ گونه معادل یک سوم از پرندگان جهان است.
گزارش های بین‌المللی نشان می دهد که ۱۹۲ گونه معادل بیش از ۱۲ درصد از گونه های پرندگان جهان در معرض انقراض هستند.

 

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.