به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

ممنوعیت برداشت چوب درختان شکسته و آسیب‌دیده - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 6241
  پرینتخانه » جنگل, مازندران تاریخ انتشار : 20 مرداد 1399 - 14:38 | 694 بازدید | ارسال توسط :
برای حفاظت از جنگل‌های کشور صورت می‌گیرد؛

ممنوعیت برداشت چوب درختان شکسته و آسیب‌دیده

وقتی سازمان محیط‌زیست اعلام کرد که طرح تنفس ۱۰ساله جنگل‌های شمال در حال آماده‌سازی است، خیلی‌ها خوشحال شدند اما برخی مخالفت‌ها باعث شد که امید چندانی به این طرح وجود نداشته باشد.
ممنوعیت برداشت چوب درختان شکسته و آسیب‌دیده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از خبرگزاری مهر، صبح نو نوشت: وقتی سازمان محیط‌زیست اعلام کرد که طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل‌های شمال در حال آماده‌سازی است، خیلی‌ها خوشحال شدند اما برخی مخالفت‌ها باعث شد که امید چندانی به این طرح وجود نداشته باشد ولی با وجود مخالفت‌ها، تأیید هیأت دولت نشان داد که صدای تخریب جنگل‌های شمال به گوش مسؤولان دولتی رسیده است.
به موجب این طرح، بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال و هرگونه برداشت چوب توسط شرکت‌های چوب‌بری به مدت ۱۰‌ سال ممنوع اعلام شد چرا که سازمان محیط‌زیست و بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌های کشور معتقدند که روند بهره‌برداری‌های تجاری و غیرتجاری از جنگل‌های شمال کشور، به‌گونه‌ای بوده که اگر به همین شکل ادامه یابد، شاید تا ۵۰‌ سال دیگر چیزی از جنگل باقی نماند اما در نقطه مقابل سازمان محیط‌زیست، معاون جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور معتقد است. طرح‌های جنگلداری که با بهره‌برداری همراه است، یک فرصت بوده و اگر متوقف شود، تهدیدات زیادی متوجه جنگل‌ها خواهد شد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن بیان اینکه از ابتدای امسال برداشت چوب درختان شکسته و آسیب‌دیده در جنگل‌ها ممنوع شده است، گفت: «ما پیش از این بخشی از درختان که به صورت تجمعی در جنگل‌ها افتاده بودند را نشانه‌گذاری و حدود ۵۰۰۰ متر مکعب از آن‌ها را به محلی برای دپو منتقل کردیم.»
عباسعلی نوبخت با اشاره به اینکه جنگل دو کارکرد اقتصادی و غیر اقتصادی دارد، اظهار کرد: «کارکردهای بازاری و اقتصادی جنگل تنها حدود ۲۰‌ درصد است که شامل اقداماتی مانند کشت گیاهان دارویی می‌شود این درحالی است که مزایای غیراقتصادی جنگل ۸۰‌ درصد کارکرد آن را شامل می‌شود. یکی از این کارکردها ذخیره و تولید سالانه ۱۵۰۰‌ متر مکعب آب در هر هکتار است.» وی با بیان اینکه درحال حاضر باتوجه به نوسانات اقلیمی در کشور ابتدا باید جنگل‌ها و مراتع را حفظ کنیم سپس به فکر احیا، توسعه و غنی‌سازی آن باشیم، تصریح کرد: «جنگل‌های شمال کشور وسعتی حدود دو میلیون و ۴۰۰۰‌ هکتار دارند.

از این‌رو میزان آبی که سالانه در این جنگل‌ها تولید و ذخیره می‌شود حدود سه میلیارد و ۶میلیون متر مکعب است که این عدد حتی از میزان ذخیره آب در بزرگترین سد کشور – کارون سه- بیشتر است.»
نوبخت ادامه داد: «این جنگل‌ها نیاز آب بیش از نیمی از جمعیت کشور را که در قسمت‌های شمالی و جنوبی البرز زندگی می‌کنند، تأمین می‌کند. ما برای اینکه جلوی مهاجرت اکولوژیک از فلات مرکزی ایران را بگیریم نیاز به حفظ پوشش‌های گیاهی داریم.»

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: «طرح‌های جنگلداری – که تا حدود چهار سال گذشته در جنگل‌های شمال کشور اجرا می‌شد – حدود ۵۵۰‌ هزار متر مکعب چوب از جنگل را برداشت و استحصال می‌کردند این درحالی است که اکنون نیاز چوبی صنایع مستقر در کشور ۵/۵ تا ۶‌میلیون متر مکعب است. از این‌رو جنگل‌های شمال کشور حدود ۱۰‌ درصد از چوب مورد نیاز صنایع را تأمین می‌کردند.» وی با اشاره به اینکه براساس کارکردهای مهم غیراقتصادی جنگل تصمیم بر آن شد که هرگونه برداشت چوبی از جنگل‌های شمال ممنوع شود، تصریح کرد: «به هرحال برخی صنایع ما در کشور نیاز به چوب داشتند که قرار شد برای کمک به آن‌ها در ۹۲۸‌ هزار هکتار از عرصه‌هایی که مستعد زراعت چوب هستند، کار زراعت انجام شود. ما طی سال گذشته در حدود ۱۰‌ هزار هکتار از این عرصه زراعت چوب را انجام دادیم و امسال نیز در ۳۰‌ هزار هکتار این کار انجام خواهد شد و در نتیجه آن یک میلیون متر مکعب از نیاز چوبی صنایع تأمین می‌شود.»

نوبخت با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها تا پایان سال گذشته می‌توانست درختان شکسته، ریشه‌کن یا خشک شده و غیرقابل احیا را از جنگل‌ها برداشت کند، اظهار کرد: از ابتدای امسال براساس قوانین موجود، دیگر مجوز این کار را نخواهیم داشت. ما طی سال‌های گذشته بخشی از درختان را که به صورت تجمعی در جنگل‌ها افتاده بودند نشانه‌گذاری و حدود ۵۰۰۰‌ متر مکعب از آن‌ها را به محلی برای دپو در کنار جاده‌های جنگلی منتقل کردیم.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : خبرگزاری مهر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.