به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

نجات یک قلاده خرس قهوه ای و ۲ توله آن توسط محیط بانان در کرمانشاه - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 7019
  پرینتخانه » کرمانشاه تاریخ انتشار : 18 آذر 1399 - 14:31 | 500 بازدید | ارسال توسط :
نجات یک قلاده خرس قهوه ای

نجات یک قلاده خرس قهوه ای و ۲ توله آن توسط محیط بانان در کرمانشاه

یک قلاده خرس قهوه ای ماده و 2 توله آن که در استخر اراضی کشاورزان در منطقه ورمنجه بیستون گرفتار شده بود با تلاش فراوان و شبانه روزی محیط بانان، کارشناسان و دوستداران محیط زیست خوشبختانه رهاسازی و به زیستگاه اصلی خود بازگشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، یک قلاده خرس قهوه ای ماده و ۲ توله آن که در استخر اراضی کشاورزان در منطقه ورمنجه بیستون گرفتار شده بود با تلاش فراوان و شبانه روزی محیط بانان، کارشناسان و دوستداران محیط زیست خوشبختانه رهاسازی و به زیستگاه اصلی خود بازگشتند.

فریدون یاوری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با حضور در محل حادثه گفت: در پی گزارش واصله از دوستداران طبیعت مبنی بر گرفتار شدن یک قلاده خرس قهوه ای و دو توله آن در استخر اراضی کشاورزان در منطقه ورمنجه بیستون، محیط بانان و کارشناسان محیط زیست بلافاصله به محل اعزام شدند.

وی افزود: در این عملیات که با تلاش تیمی محیط بانان و کارشناسان اداره کل و اداره شهرستان کرمانشاه و دوستداران طبیعت صورت گرفت، محیط بانان معابری را برای خروج خرس قهوه ای به همراه دو توله آن ایجاد کردند.

یاوری گفت: خوشبختانه تلاش تیمی مجموعه همکاران محیط زیست برای خروج این گونه ارزشمند از حیوانات از استخر مثمر ثمر واقع شد و پس از ساعتها تلاش بالاخره خرس ماده به همراه دو توله خود از استخر خارج و به زیستگاه اصلی خود بازگشتند.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: علی رغم اینکه دامپزشک اداره کل آقای اصغر آغاز رئیس اداره حفاظت محیط زیست دالاهو به منظور عملیات بیهوشی این خرسها در صورت نیاز، به محل حادثه اعزام شده بود ولی خوشبختانه با همکاری مردم جوامع محلی و محیط بانان معابری برای خروج آنان از استخر تعبیه شد که پس از چندین ساعت خرس قهوه ای و دو توله آن از استخر خارج و به زیستگاه طبیعی خود بازگشتند.

یاوری همچنین گفت: از کشاورزانی که استخر در زمین های اراضی خود دارند تقاضامندیم نسبت به حصارکشی اطراف آن اقدام نمایند تا از بروز چنین حوادثی برای حیات وحش جلوگیری شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ضمن قدردانی از همکاری نیروهای نظامی و جوامع محلی مستقر در منطقه از عموم مردم طبیعت دوست استان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه حیوان وحشی آسیب دیده مراتب را بلافاصله با ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان ها در میان بگذارند.

آزاد شیخ ویسی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در خصوص گونه خرس های قهوه ای گفت: خرس قهوه‌ای بزرگ‌جثه‌ترین گوشتخوار ایران و گونه «در معرض تهدید» در سطح جهان است که دامنه کوه‌های زاگرس شرقی زیستگاه اصلی آن در ایران محسوب می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان افزود: حفظ قلمرو این حیوان، به عنوان یک میراث طبیعی، ضرورتی غیرقابل اغماض است، هر چند آمارها حاکی از کاهش جمعیت این حیوان نیست و وضعیت زیستی آن تحت کنترل قرار دارد.

شیخ ویسی گفت: این گونه تحت حمایت و حفاظت مامورین یگان حفاظت قرار دارند و جمعیت آنها در زیستگاه های استان کنترل می‌شود و خوشبختانه وضع نگران‌کننده نیست.

وی در پایان افزود: از تشکل‌های‌ زیست‌محیطی، جوامع آگاه محلی و رسانه‌ها انتظار داریم ماموران و کارشناسان حفاظت محیط ‌زیست را در حمایت از این گونه‌های جانوری در معرض تهدید یاری دهند.ظت محیط ‌زیست را در حمایت از این گونه‌های جانوری در معرض تهدید یاری دهند.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.