به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

ثبت گونه نادر گربه جنگلی برای نخستین بار در استان همدان - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 7246
  پرینتخانه » همدان تاریخ انتشار : 20 دی 1399 - 17:03 | 557 بازدید | ارسال توسط :
ثبت گونه نادر گربه جنگلی

ثبت گونه نادر گربه جنگلی برای نخستین بار در استان همدان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد: برای نخستین بار، تصویر گونه نادر گربه جنگلی توسط علی ثقفی یکی از عکاسان حیات وحش استان در حاشیه تالاب پیرسلمان اسدآباد ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان محسن جعفری نژاد بسطامی با اعلام این خبر افزود: پیش از این گزارش های غیر رسمی از سوی مردم و محیطبانان، حاکی از مشاهده این گونه در معرض خطر انقراض در استان بود اما به دلیل عدم ثبت تصویر واضحی از گربه جنگلی، تایید آن با هاله ای از ابهام رو به رو بود که در نهایت با ثبت تصاویر جدید و با کیفیت از گربه جنگلی در دشت اسدآباد توسط عکاس حیات وحش، حضور این گونه در استان به صورت رسمی تایید شد.

جعفری نژاد بیان کرد: گزارش های دریافتی از گربه سانان به سه درجه تقسیم می شود که گزارش های درجه یک، گزارش هایی است که عکس گونه موجود باشد و گزارش اخیر از جمله  گزارش های درجه یک است.

وی در خصوص گربه سانان بیان کرد: در فهرست جانوری ایران، ۱۰گربه سان وحشی به ثبت رسیده اند که تاکنون دو گونه «شیر ایرانی» و «ببر هیرکانی» از این تعداد، منقرض شده اند.

وی با بیان اینکه ایران یکی از متنوع ترین کشورهای جهان از نظر تنوع گربه سانان است، افزود: «پلنگ»،«یوزپلنگ»،«کاراکال»، «سیاهگوش»، «گربه جنگلی»، «گربه وحشی»، «گربه پالاس» و «گربه شنی» هشت گربه ای هستند که در طبیعت ایران زندگی می کنند.

جعفری نژاد گفت: در سال های اخیر گونه های گربه جنگلی و سیاهگوش از گربه سانان در طبیعت استان مشاهده و ثبت شده است.

وی اظهار کرد: به‌علت کم‌شدن طعمه، شکار بی‌رویه، استفاده از طعمه مسموم و تخریب زیستگاه، نسل اکثر گربه‌سانان ایران در معرض تهدید یا خطر انقراض قرار گرفته است. این در حالی است که گربه‌سانان در کنترل جمعیت جوندگان، خرگوش‌ها، علف‌خواران و از‌بین‌بردن حیوانات پیر و مریض نقش عمده‌ای دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: گربه جنگلی در منطقه خزری، جنگل‌ها، بوته‌زارهای بلند و انبوه، نیزارهای مجاور تالاب‌ها و رودخانه‌ها، مزارع ذرت و نیشکر به صورت انفرادی زندگی می‌کند و بیشتر دوره فعالیتش اوایل شب و صبح زود است.

وی اضافه کرد: گربه جنگلی در مقایسه با دیگر گونه‌های گربه‌سان بسیار باشهامت است. این نوع گربه شناگر خوبی است و گاهی برای گرفتن ماهی در آب شیرجه می‌رود. طول سر و تنه گربه جنگلی ۶٠ تا ٩۶ سانتی‌متر است و وزنش به چهار تا ١۶ کیلوگرم می‌رسد.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.