به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

خرس سیاه بلوچی به زیستگاه خود برگشت - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 8052
  پرینتخانه » حیات وحش و تنوع زیستی, هرمزگان تاریخ انتشار : 07 شهریور 1400 - 18:17 | 440 بازدید | ارسال توسط :
روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان:

خرس سیاه بلوچی به زیستگاه خود برگشت

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: یک قلاده خرس سیاه بلوچی محصور در فضای آموزشی هنرستان کشاورزی دهستان آبنمای شهرستان رودان پس از انجام عملیات بیهوشی با موفقیت به زیستگاه طبیعی خود بازگردانده شد.
خرس سیاه بلوچی به زیستگاه خود برگشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما  به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، میثم قاسمی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: در پی دریافت گزارشی در صبح روز شنبه ۶شهریور ماه سالجاری مبنی بر ورود یک خرس سیاه بلوچی به محوطه آموزشی هنرستان کشاورزی دهستان آبنمای بخش مرکزی شهرستان رودان با حضور به موقع پرسنل اجرایی محیط زیست و با همکاری عوامل انتظامی در فضای آرام و به دور از هرگونه استرس به این گونه پس از عملیات بیهوشی به زیستگاه خود باز گردانده شد.
وی افزود: وضعیت خرس پس از به هوش آمدن مطلوب ارزیابی شد و حرکت آن به سمت ارتفاعات نیز رصد شد.
گفتنی است شهرستان رودان از زیستگاه های اصلی خرس سیاه بلوچی در استان هرمزگان است و در ماه های گذشته موارد متعددی از تعارض ساکنین بخش های مختلف این شهرستان با این گونه در معرض تهدید وجود داشته است. در همین زمینه ناظر دهقانی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودان خاطرنشان کرد: محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودان برای حفاظت از خرس مذکور و جلوگیری از خسارت احتمالی به شهروندان، گشت و کنترل شبانه روزی را در روزهای آتی ادامه خواهند داد.
خرس سیاه آسیایی به عنوان یکی از کمیاب ترین و آسیب پذیرترین گونه ها در جهان و ایران بشمار می رود و بر اساس لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت در آستانه انقراض قرار دارد و ازسوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماد زیستی استان هرمزگان معرفی شده است. این گونه در کشورهای ژاپن، چین، روسیه، تایوان، هند، نپال، ویتنام، افغانستان، پاکستان و ایران پراکندگی دارد. زیر گونه خرس سیاه بلوچی با نام انگلیسی Baluchistan Black Bear و نام علمی  Ursus thibetanus gedrosianus در ایران در سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان وجود دارد. مناطق پراکنش خرس سیاه بلوچی در استان هرمزگان از شهرستانهای شرقی شامل رودان، بشاگرد و میناب تا منطقه حفاظت شده باز در غرب استان و نیز ارتفاعات شهرستان حاجی آباد در شمال استان است.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.