به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

نخستین پارک آبخیز گیلان احداث می شود/ به تاخیر انداختن فرونشست با آبخیزداری - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 8472
  پرینتخانه » گیلان تاریخ انتشار : 18 مهر 1400 - 17:53 | 207 بازدید | ارسال توسط :
عاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گیلان

نخستین پارک آبخیز گیلان احداث می شود/ به تاخیر انداختن فرونشست با آبخیزداری

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گیلان، از تکمیل فاز مطالعاتی مقدماتی احداث پارک آبخیز در حوضه آبخیز جیرنده واقع در شهرستان رودبار تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: این پارک ها کنترل کننده جریانات سیل آبی سطح الارضی و تامین کننده منابع آبی سفره های آب زیرزمینی است.

(عکس تزئینی است)

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها و مراتع به نقل از ایسنا- فریور نقوی، با اشاره به وجود ۵۲ حوزه آبخیز در استان گیلان، اظهار کرد: فرایند طراحی و اجرای پارک های آبخیز در دستور کار دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری قرار دارد.

وی از تکمیل فاز مطالعاتی مقدماتی احداث پارک آبخیز در حوزه آبخیز جیرنده واقع در شهرستان رودبار تا پایان سال جاری خبر داد و تصریح کرد: به دنبال جذب اعتبارات لازم تا پایان سال، به زودی شاهد بهره برداری از نخستین پارک آبخیز استان گیلان خواهیم بود.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با بیان اینکه نیازمند تامین اعتبار جهت انجام مطالعات در کل حوضه های آبخیز استان هستیم، عنوان کرد: شناسایی ظرفیت اجرای پارک های آبخیز در شهرستان های مختلف در دستور کار قرار دارد و آمادگی داریم در صورت تامین اعتبار لازم از سوی شهرداری های علاقمند، اقدام به ارائه هدایت و پشتیبانی فنی و مهندسی برای احداث پارک های آبخیز شهری کنیم.

نقوی، پارک های آبخیز را مناطقی دانست که به عنوان معرف می توانند نشان دهنده توانمندی های یک حوزه آبخیز با سازه ها و فعالیت های مختلف آبخیزداری باشند و خاطرنشان کرد: این پارک ها کنترل کننده جریانات سیل آبی سطح الارضی و تامین کننده منابع آبی سفره های آب زیرزمینی است.

وی با بیان اینکه پارک های آبخیز می توانند جاذبه گردشگری و توریستی ایجاد کنند، گفت: ارزش های تفرجی، زیست محیطی و سلامت محور پارک های آبخیز نیز قابل ملاحظه است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به نقش آبخیزداری در کاهش مخاطرات پدیده فرونشست زمین، ادامه داد: فرونشست ها به واسطه تخلیه آب زیرزمینی موجود در مناطق مختلف رخ می دهند، یعنی وقتی برداشت بیش از میزان جایگزینی باشد، فضای فشردگی بیشتری بین ذرات خاک ایجاد می شود و فرونشست شکل می گیرد.

وی راهکار مقابله با فرونشست زمین را جایگزینی منابع آبی برداشت شده دانست و اضافه کرد: فعالیت های آبخیزداری می تواند روند خسارت ناشی از پدیده فرونشست را به تاخیر بیاندازد یا کند کند، اما اگر برداشت بیش از ظرفیت منابع آبی وارد شده به حوضه آبخیز باشد، حتی به شرط اجرای صد درصدی آبخیزداری نیز نمی توانیم جلوی این مخاطره را بگیریم.

نقوی با بیان اینکه اجرای کامل عملیات های آبخیزداری در یک حوزه آبخیز منجر به جذب تمام منابع آبی و جلوگیری از برون رفت و هدررفت آب است، یادآور شد: اگر ظرفیت مناسب برداشت را رعایت نکنیم، دچار بیلان منفی منابع آبی می شویم لذا میزان برداشت باید مدیریت شده و قابل تامین برای سفره های آب زیرزمینی باشد و در گام نخست ظرفیت جذب را از طریق آبخیزداری بالا ببریم

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.