به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

۱۲ بند مشبک سرشاخه گیر در شمال کشور در حال احداث است. - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 2526
  پرینتخانه » جنگل, گیلان, مراتع و آبخیزداری تاریخ انتشار : 12 بهمن 1398 - 20:05 | 957 بازدید | ارسال توسط :
مديركل دفتر كنترل سيلاب و آبخوانداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور اظهار داشت:

۱۲ بند مشبک سرشاخه گیر در شمال کشور در حال احداث است.

از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي، امسال 12 بند مشبك سرشاخه گير در شمال كشور در حال احداث است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از  روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها و روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- نوشهر، ابوالقاسم حسین پور ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های آبخیزداری غرب مازندران اظهار داشت: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، امسال ۱۲ بند مشبک سرشاخه گیر در شمال کشور در حال احداث است واز این تعداد ۱۰ بند در مرحله بهره برداری کامل است.

وی با اشاره به این که حدود ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ساخت این بندها در نظر گرفته شد، افزود: بندهای مشبک سرشاخه گیر یکی از موثرترین سازه‌های مدیریت سیلاب در حوزه‌های آبخیز جنگلی شمال کشور به شمار می رود که با کارکرد مناسب، نقش مطلوبی در فیلتر کردن سیلاب، کنترل مواد محموله و بار جامد همراه سیل بویژه کُنده ها و پایه های ریشه کن شده و سرشاخه درختان جنگلی و نیز ترسیب آبرفت ها و بار بستر مسیل ها دارد.
این مقام مسوول در حوزه آبخیزداری ادامه داد: سازه‌های مشبک سرشاخه‌گیر با جلوگیری از انسداد معابر سیلاب و حفظ ظرفیت آبگذری پل‌ها، کانال‌ها و مسیل‌ها، عامل مهمی در کاهش خسارات سیل در پایین دست، بویژه در مسیرهای عبوری سیلاب از کانون‌های جمعیتی شهری و روستایی است.
وی همچنین از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران (نوشهر) بعنوان یکی از ادارات کل فعال در این زمینه که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است نام برد.
به گفته وی، اداره کل منابع طبیعی نوشهر امسال ساخت چهار بند مشبک سرشاخه گیر را در دست احداث دارد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها خاطرنشان کرد: این عملیات در سطح حدود ۱۰۰ هزار هکتار ازحوزه های جنگلی سیل خیز شمال کشور قرار دارد.
به گفته حسین پور، حوزه‌های تحت فعالیت سازه‌های مذکور از جمله مناطقی است که در سیل‌های سال گذشته از جمله سیل مهرماه شمال کشور دچار خسارت شده بودند و پیرو بررسی و آسیب شناسی در اولویت برنامه مدیریت سیلاب در قالب طرح آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفت و عملیات اجرایی ساخت بندهای مشبک سرشاخه گیر در آن صورت گرفته است.
مدیر کل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها تصریح کرد؛ توسعه ساخت اینگونه های سازه های مدیریت سیلاب در نقاط سیل خیز و سیل گیر در دستور کار دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها قرار دارد و با توجه به کارآیی و اثربخشی اقدامات صورت گرفته، اعتبارات لازم برای سرمایه گذاری در این بخش در سال آینده تقویت می شود.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.