به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

ایران در زمینه بیابان زدایی یکی از کشورهای موفق جهان است - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 3967
  پرینتخانه » مراتع و آبخیزداری, منابع طبیعی تاریخ انتشار : 20 فروردین 1399 - 16:24 | 691 بازدید | ارسال توسط :
در گفتگو با فرهاد سرداری

ایران در زمینه بیابان زدایی یکی از کشورهای موفق جهان است

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ایران در زمینه بیابان زدایی یکی از کشورهای موفق در سطح منطقه و جهان است و برای مدیریت پدیده بیابان زایی برنامه‌هایی مبتنی بر طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی دارد.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ایران در زمینه بیابان زدایی یکی از کشورهای موفق در سطح منطقه و جهان است و برای مدیریت پدیده بیابان‌زایی برنامه هایی مبتنی بر طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی دارد.
فرهاد سرداری روز چهارشنبه به خبرنگار مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها گفت: این سازمان برای سیاست گذاری و برنامه ریزی جهت مقابله با بیابان زایی از نظرات مشاورین و کارشناسان خبره کمک می گیرد و متخصصین حوزه منابع طبیعی به خوبی می دانند که اجرای پروژه  مقابله با بیابان زایی با توجه به شرایط اقلیمی کشور عملیات متنوعی را طلب می‌کند که هر یک از این اقدامات با در نظر گرفتن مسایل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مکان یابی و اجرایی می شود.
سرداری درباره  استفاده از مالچ‌های نفتی در عرصه‌های منابع طبیعی گفت: پروژه مالچ‌پاشی محدود به مناطقی می شود که به دلیل تحرک بسیار بالای ماسه های بادی، امکان استقرار طبیعی پوشش گیاهی در آنجا میسر نباشد.
وی خاطرنشان کرد: در سال۹۷ انجام مطالعات مکان‌یابی و اولویت‌بندی مناطق مورد نظر جهت اجرای عملیات مالچ پاشی در ۱۳ استان بیابانی کشور با استفاده از چهار معیار و بیش از ۲۴ شاخص انجام شده است.

** ۶۷ هزار هکتار از ماسه زارهای فعال و خسارت زای کشور نیازمند مالچ پاشی است
سرداری افزود: بر اساس مطالعات مکان‌یابی و اولویت‌بندی مناطق جهت اجرای عملیات مالچ‌پاشی در محدوده کانون‌های بحرانی فرسایش بادی کشور – که حدود ۱۳ میلیون هکتار از مساحت کشور را در بر می گیرد- مجموعاً سطحی معادل ۶۷ هزار هکتار از ماسه زارهای فعال و خسارت زای کشور نیازمند مالچ پاشی تشخیص داده شده است.
مدیرکل امور بیابان یادآور شد: در تهیه این نقشه‌های مکانی نظر سازمان حفاظت محیط زیست گرفته شده و کلیه این عرصه ها خارج از مناطق حفاظت شده می باشد.
دکتر فرهاد سرداری همچنین اضافه کرد: در صورت اجرای کامل عملیات مالچ پاشی در مناطق اولویت دار، و با احتساب مساحت کل عرصه‌های مالچ‌پاشی شده تاکنون پروژه مذکور تنها ۱/۱ درصد از مناطق تحت تأثیر، ۲/۲ درصد از کانون‌های بحرانی و صرفاً ۵ درصد از مساحت تپه‌ها و پهنه‌های ماسه‌ای کشور را به خود اختصاص داده و بالغ بر ۹۵ درصد از مناطق ماسه‌ای کشور از طریق سایر روش‌ها تثبیت شده و با توجه به عدم ضرورت، بدون هیچ اقدامی باقی خواهند ماند.
سرداری همچنین گفت: برخی از فعالان محیط زیست مقالاتی را تحت عنوان «مالچ پاشی در خوزستان آری یا نه» در نشریات مختلف به چاپ رسانده و تثبیت ماسه‌های روان با استفاده از تکنیک مالچ‌پاشی و کشت بیولوژیک را به عنوان یکی از کارآمدترین روش‌ها در سطح بین‌المللی معرفی کرده و اطلس بین المللی بیابان زدایی آن را به عنوان یک روش و الگو معرفی کرده اند.
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مدارک دیگری نیز ارائه کرد و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت ایران در سال ۸۴ با همکاری سازمان جنگل ها با هدف تعیین آثار زیست محیطی اجرای مالچ پاشی، پژوهشی را اجرا کرده است که نتایج آن مبین عدم آثار سوء‌ زیست‌محیطی مالچ بر منابع آب و خاک بوده و مالچ نفتی را عاری از مواد خطرناک برای سلامتی انسان و محیط‌زیست اعلام داشته است.

**نقد و انتقاد باید اساس علمی داشته باشد
فرهاد سرداری گفت: کار ما در عرصه های منابع طبیعی بی عیب و نقص نیست و نقد و انتقاد می‌تواند در اجرای کارها رشد و ارتقاء را به همراه داشته باشد اما این نکته را باید در نظر بگیریم که نقد استفاده از مالچ‌های نفتی در تثبیت شن‌های روان باید بر اساس تحقیق و پژوهش و مستندات علمی صورت پذیرد که متاسفانه این موضوع مورد توجه منتقدین واقع نشده و پرداختن به آن بیشتر جنبه احساسی، بدون پایه علمی و بعضآ با سوء نیت صورت می‌گیرد.
این مدیر دفتر امور بیابان یادآوری کرد: انجام عملیات خاک پوش و مالچ پاشی تکلیفی قانونی محسوب شده و به موجب بند(ه) تبصره (۱) قانون بودجه در سال های ۹۶ تا ۹۸ سازمان جنگل‌ها موظف به استفاده از مالچ نفتی در تثبیت مناطق واجد اولویت از ماسه‌زارهای خسارت زا شده است و در سال گذشته با تایید سازمان حفاظت محیط زیست این پروژه  انجام شده است.
وی گفت: مکان‌یابی مناطق مالچ‌پاشی شده نیز مورد تایید سازمان محیط زیست قرار گرفته است.
فرهاد سرداری در خاتمه اعلام کرد: سازمان جنگل‌ها نیازمند استفاده از علوم و فناوری‌های جدید و بکارگیری سایر مالچ‌های سازگار با محیط زیست بوده و در این راستا اقداماتی را با همکاری سایر دستگاه‌ها و مراکز علمی کشور انجام داده است. اما تا کنون ماده جایگزینی برای مالچ نفتی برای تثبیت ماسه‌های روان معرفی نشده است.

 

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.