به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

دلایل مختلفی می تواند باعث تلف شدن نهنگ اسپرم در شهرستان سیریک باشد - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 6417
  پرینتخانه » هرمزگان تاریخ انتشار : 05 شهریور 1399 - 20:05 | 586 بازدید | ارسال توسط :
دلایل تلف شدن نهنگ اسپرم

دلایل مختلفی می تواند باعث تلف شدن نهنگ اسپرم در شهرستان سیریک باشد

علت مرگ اين گونه نهنگ از جمله مي توان به بيماري، تغييرات در سيستم مسير يابي به دلايل گوناگون مانند اصوات ناشي از تردد شناور ها،مانور هاي نظامي،امواج زير دريايي ها،گير افتادن در تور هاي صيادي،بلع انواع پسماند ها علي الخصوص پلاستيك و ساير موارد اشاره کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست هرمزگان ، افشین عسکری رئیس اداره دریایی محیط زیست هرمزگان بابیان اینکه :
در پی گزارش مردمی از تلف شدن یک قطعه نهنگ در سواحل روستای بریزگ شهرستان سیریک، محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیریک به همراه کارشناسان اداره کلبه منطقه عزیمت نمودندبر اساس بازدید و بررسی های به عمل آمده و بیومتری انجام شده لاشه یک قطعه نهنگ اسپرم جنس نر با نام علمی Physeter macrocephalus در سواحل منطقه بریزگ و در منتهی الیه جنوب شرقی “تالاب بین المللی دلتای رود گز و حرا” شهرستان سیریک مشاهده گردید. طول این لاشه ۱۶٫۵ متر و وزن آن به ۴۵ تن می رسد.

در این لاشه که بر اثر جریانات دریایی و امواج به محدوده بین جزر و مدی آورده شده بود، هیچ گونه آسیب جدی ناشی از برخورد با جسم سخت و یا برندگی دیده نشد.دلایل مختلفی میتواند علت مرگ این گونه نهنگ باشد که از آن جمله می توان به بیماری، تغییرات در سیستم مسیر یابی به دلایل گوناگون مانند اصوات ناشی از تردد شناور ها،مانور های نظامی،امواج زیر دریایی ها،گیر افتادن در تور های صیادی،بلع انواع پسماند ها علی الخصوص پلاستیک و سایر موارد اشاره نمود.
در حال حاضر نهنگ های اسپرم در لیست پستانداران آسیب پذیر اتحادیه جهانی IUCN قرار دارند.با توجه به نادر بودن این گونه از صیادان عزیز تقاضا می گردد در صورت رویت پستانداران دریایی با کمترین واکنش از آنها دور شوند و در صورت مشاهده گیر افتادن آنها در تور های صیادی و یا مشاهده لاشه آنها بلافاصله با اداره کل حفاظت محیط زیست استان با شماره تلفن ۰۷۶۳۳۶۱۳۰۶۲ و یا اداره حفاظت محیط زیست نزدیکترین شهرستان تماس حاصل فرمایند./.

گفتنی است :
نهنگ اسپرم بزرگ ترین پستاندار دندان دار دریایی است، ماده های بالغ حداکثر ۱۲ متر و نرهای بالغ تا ۱۸ متر طول دارند.حداکثر وزن آنها ۵۷ تن ثبت شده است. نهنگ اسپرم، سیاه تا خاکستری- قهوه ای رنگ است و در اطراف دهان و اغلب سطح شکمی آن نواحی سفید وجود دارد. فوران آب تا ارتفاع ۵ متری و به سمت جلو و چپ از دیگر خصوصیات بارز این گونه است.
نهنگ اسپرم در خلیج فارس مشاهده و ثبت نشده و با توجه به بزرگی جثه و عمق کم خلیج فارس، انتظار نمی رود در خلیج فارس دیده شود، اما در آب های عمیق دریای عمان به دفعات دیده شده است.
این گونه که از آن با نام نهنگ عنبر هم یاد می شود به دلیل روغن موجود در سر آنها از قرن ۱۸تا ۱۹ در مناطق مختلف جهان صید می شدندولی از سال ۱۹۸۸ صید این گونه نهنگ ممنوع شد.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست هرمزگان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.