به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

جای خالی دامپزشک حیات وحش در کشور - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 1925
  پرینتخانه » حیات وحش و تنوع زیستی تاریخ انتشار : 04 بهمن 1398 - 17:22 | 792 بازدید | ارسال توسط :
یک دامپزشک در واکنش به مرگ یک قلاده ببر در باغ وحش صفادشت اظهار کرد:

جای خالی دامپزشک حیات وحش در کشور

یک دامپزشک در واکنش به مرگ یک قلاده ببر در باغ وحش صفادشت اظهار کرد: متاسفانه هنوز تخصص دامپزشکی برای «حیات وحش» در ایران نداریم و افرادی هم که متخصص این کار هستند به شکل تجربی دانش خود را به‌روز کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از ایسنا، پیام محبی افزود: تخصص دامپزشکی برای «حیات وحش» در ایران نداریم و افرادی هم که متخصص در این کار هستند به شکل تجربی دانش خود را به‌روز کرده‌اند و به علت فقدان دانش تخصصی بالا در مواقعی در درمان حیات وحش دچار مشکل می‌شویم.

رییس بیمارستان دامپزشکی تهران در ادامه گفت: دولت و سازمان حفاظت محیط زیست باید راجع به این مساله سرمایه‌گذاری کنند تا تعدادی متخصص حیات وحش تربیت کنند علاوه بر آن لازم است ارتباط باغ وحش‌ها با مراکز درمانی تخصصی کشور بیشتر شود.

وی ادامه داد: بسیاری از باغ وحش‌ها و افرادی که حیوان پرورش می‌دهند تصور می‌کنند که استفاده از دانش دامپزشکی هزینه‌های آن‌ها را بیشتر می‌کند البته ممکن است در زمان حال این هزینه‌ها افزایش یابد اما انجام این کار موجب می‌شود که در بلندمدت متحمل هزینه‌هایی نشوند

محبی با اشاره به اینکه ببری که در باغ وحش صفادشت تلف شده است حتی اگر صاحب شخصی داشت جزو سرمایه‌های دامی کشور محسوب می‌شود، گفت: خیلی بد است که راحت می‌گوییم آن ببر تلف شده‌است و باید تحقیق کنیم و بدانیم چرا این اتفاق افتاده‌است تا بتوانیم از رخداد مجدد آن جلوگیری کنیم.

رییس بیمارستان دامپزشکی تهران با بیان اینکه کشور ایران بر مبنای کشاورزی و علم دامداری بسیاری از مسائل اقتصادی را جلو برده‌است، گفت: دانش دامپزشکی در ایران در زمینه «حیوانات اقتصادی و خانگی» بسیار بالا است و می‌توان گفت در منطقه خاورمیانه اول است.

وی ادامه داد: به لحاظ دستگاه و فناوری نیز کشور ایران در خاورمیانه اول است. به عنوان مثال در بیمارستان دامپزشکی تهران دستگاه ام.آر.آی و در بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران  نیز دستگاه سی تی اسکن موجود است و در واقع حداقل یک دستگاه‌ داریم تا بتوانیم بسیاری از حیوانات را بررسی کنیم.

رییس بیمارستان دامپزشکی تهران در ادامه با اشاره به نگهداری حیوانات در اسارت اظهار کرد: نمی‌توان مساله نگهداری حیوانات در اسارت را منع کرد. به نظرم تئوری حیوانات در طبیعت و نگه‌داری آن‌ها در اسارت دو تئوری مختلف هستند و حیوانی که در حیات وحش است با حیوانی که دراسارت به سر می‌برد با یکدیگر فرق دارند و دو نوع حیوان مختلف هستند.

محبی در پایان گفت: شیری که در اسارت به دنیا آمده مانند «هیرمان» – شیر آسیایی که به ایران منتقل شد – با شیر آسیایی که در هندوستان در حیات وحش زندگی می‌کند، متفاوت است و تنها شکل ظاهری آنها شبیه به هم است؛ یکی در اسارت و با مادر و پدری که خودشان هم در اسارت بوده‌اند  و دیگری در حیات وحش بزرگ شده است.

انتهای پیام

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.