به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

آخرین وضعیت سلامت «کوشکی» و «دلبر» آخرین وضعیت سلامت «کوشکی» و «دلبر» - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 4443
  پرینتخانه » حیات وحش و تنوع زیستی تاریخ انتشار : 09 اردیبهشت 1399 - 23:46 | 439 بازدید | ارسال توسط :
کوشکی و دلبر

آخرین وضعیت سلامت «کوشکی» و «دلبر» آخرین وضعیت سلامت «کوشکی» و «دلبر»

تیم تخصصی بیمارستان دامپزشکی تهران، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت سلامت «کوشکی» و «دلبر» - یوزهای در اسارت - پیش از انتقال به پارک ملی توران و مناسب بودن آزمایش خون آن‌ها اظهار کرد: متاسفانه دندان‌های یکی از یوزها صدمه دیده است که این می‌تواند مشکلاتی را برای او در پی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، پیام محبی – رییس بیمارستان دامپزشکی تهران – در جلسه بررسی کلینیکی و پاراکلینیکی سه قلاده یوز که امروز در بیمارستان دامپزشکی تهران و با حضور متخصصانی که بررسی‌ها و آزمایش های مختلفی روی یوزپلنگ‌های موجود در اسارت انجام داده‌اند، برگزار شد، اظهار کرد: همکاری ما با سازمان حفاظت محیط زیست پس از آن آغاز شد که مدیر کل دفتر حیات وحش این سازمان برای بازدید و بررسی امکانات بیمارستان دامپزشکی به آن مراجعه کرد سپس قرار شد که این بیمارستان همراه با کادر پزشکان تخصصی خود تست‌ها و آزمایش هایی را پیش از انتقال یوزهای پارک پردیسان روی آن‌ها انجام دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به هیچ عنوان قرار نیست که بیمارستان روند درمانی روی یوزها انجام دهد. ما تنها وضعیت سلامت آن‌ها پیش از انتقال را چک کردیم.

شکستگی یکی از دندان های «کوشکی»

در ادامه آذین توکلی – متخصص دندان بیمارستان دامپزشکی تهران -ضمن اشاره به عکس‌های گرفته شده از دندان یوزها و بررسی‌ آن‌ها گفت: یکی از دندان‌های «کوشکی» – یکی از سه فرد یوز در اسارت-  متاسفانه دچار شکستگی شده است و این موضوع علاوه بر اینکه سبب می‌شود حیوان درد احساس کند، می‌تواند عاملی برای جذب باکتری‌ها و ابتلا به سایر بیماری‌های داخلی شود.

وی ادامه داد: «کوشکی» همچنین باید شش دندان پیش داشته باشد که چهار عدد از آن‌ها در عکسبرداری‌های انجام شده نبودند. حدس می زنیم که شاید این دندان‌ها به طور مادرزادی رشد نکرده‌اند یا این یوزپلنگ به مرور زمان آن‌ها را از دست داده است. فعلا نمی‌توانیم در این مورد اظهار نظر قطعی کنیم اما به طور قطع می‌توان گفت که این اتفاق به تازگی نیفتاده و مدت زیادی است که کوشکی این دندان‌ها را ندارد.

به گفته این متخصص دندان‌پزشکی، حیوانات گوشت‌خوار از دندان‌های پیش برای پوست کندن شکار استفاده می‌کنند و نبود این دندان‌ها می‌تواند این کار را به تاخیر بیندازد.

توکلی در ادامه تصریح کرد: اگر میزان استخوان جیره غذایی یوزها کم باشد سبب می‌شود که به دندان‌ها آسیب وارد شود و عضلات جَوشی آن‌ها تحلیل رود.

وجود چند توده خوش خیم در طحال «دلبر»

فردین براتی – متخصص جراحی و بیهوشی بیمارستان دامپزشکی تهران-  در ادامه این نشست گفت: پس از بیهوش کردن یوزها علائم حیاتی آن‌ها هر ۱۰ دقیقه یکبار چک و سطح اکسیژن آن‌ها بررسی می‌شد و تمامی علائم از جمله تعداد تنفس حین بیهوشی نرمال بود.

به گفته امیر توکلی – متخصص تصویر برداری پزشکی بیمارستان دامپزشکی تهران- هنگام بیهوشی نیز رادیوگرافی از قفسه سینه، شکم و جمجمه آن‌ها انجام شد. بر این اساس در طحال «دلبر»  – یکی از سه یوزپلنگ در اسارت- چندین توده کوچک مشاهده شد که می‌توان گفت توده‌های چربی خوش‌خیم بودند.

وی افزود:  «دلبر » سنگ‌های صفراوی داشت که این مورد در یوزپلنگ‌ها در سن بالا دیده می‌شود.‌ همچنین در کوشکی – یکی از سه یوزپلنگ  در اسارت-  مهره ۴ قفسه سینه شکسته است که این شکستگی قدیمی است. رادیوگرافی‌های قفسه سینه کوشکی‌نشان می‌دهد که اندازه قلب و قفسه سینه طبیعی است.

توکلی همچنین از معاینه اندام تناسلی یوزها خبرها داد و گفت:دلبر فعالیت‌های کافی تخمدانی دارد و اندام تناسلی کوشکی نیز در وضعیت نرمال است. البته نمی‌توان هنوز نظر داد که آیا این وضعیت مساعد می‌تواند منجر به بارداری شود یا خیر؟

نتیجه آزمایش خون «دلبر» و «کوشکی» طبیعی است

پگاه محبی – متخصص امور آزمایشگاهی- در پایان این جلسه  درباره نتایج آزمایش خون دلبر و کوشکی گفت: خوشبختانه آزمایش خون کوشکی و دلبر طبیعی است و مورد غیر عادی در آزمایش‌ آن‌ها دیده نشده است. آزمایش‌های بیوشیمیایی این دو فرد یوز نیز طبیعی است.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.