به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

دامپزشک متخصص حیات وحش نداریم - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 4447
  پرینتخانه » حیات وحش و تنوع زیستی تاریخ انتشار : 09 اردیبهشت 1399 - 23:47 | 362 بازدید | ارسال توسط :
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست:

دامپزشک متخصص حیات وحش نداریم

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر دامپزشک متخصص حیات وحش در کشور وجود ندارد، گفت: داده‌ قابل استفاده‌ای درخصوص دلبر و کوشکی وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار مهر، شهاب الدین منتظمی مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در نشست خبری بررسی نتایج کلینکی و پارکلینیکی انتقال سه یوز ایرانی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که در حال حاضر چند دامپزشک حیات وحش در کشور وجود دارند و چرا بیمارستان دامپزشکی تهران برای این انجام‌پروژه انتقال یوزها انتخاب شد، گفت: ما در کشور دامپزشک متخصص حیات وحش نداریم و برای انجام چنین پروژه‌ای با مقیاس ملی معتقد به انحصارگرایی نیستیم و بیمارستان دامپزشکی یکی از گروه‌هایی بود که برای انجام این پروژه اعلام آمادگی کرده بود.

وی در ادامه گفت: دامپزشکان بسیار زیادی در حوزه حیات وحش فعالیت می‌کنند اما به این تیم دامپزشکی که پیش از شروع پروژه امکانات و تخصص‌هایشان را بررسی کرده بودیم اعتماد شد.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش با اشاره به انجام آزمایش‌ها و تست‌های کلینیکی و پاراکلینکی انجام شده پس از بیهوشی و پیش از انتقال یوزها به سمنان گفت: این آزمایش‌ها برای بررسی سلامت یوزها انجام گرفت که خوشبختانه مشکل حادی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: داده‌های تولید شده پیش از حضور تیم بیمارستان دامپزشکی قابل استفاده و جامع نبودند.
در ادامه این نشست اعضای تیم دامپزشکی به نتایج آزمایش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته اشاره کردند.

دکتر احمدی یکی از دامپزشکان تیم دامپزشکی از وجود عفونت واژنی رحمی دلبر خبر داد و گفت: این عفونت که از پیش در بدن حیوان وجود داشته مجدداً عود کرده بود.
وی فعالیت‌های تخمدانی این ماده یوز را مناسب عنوان کرد و گفت: البته نیازمند آزمایش‌های دقیق‌تردر این زمینه هستیم.
این متخصص در خصوص امکان زادآوری کوشکی یوز نر انتقال یافته به سمنان نیز توضیح داد: زمانی برای اسپرم گیری نداشتیم تنها به معاینات اندام تناسلی پرداختیم و وضعیت اندام این حیوان نرمال بود.

پیام محبی رئیس بیمارستان دامپزشکی نیز در ادامه تاکید کرد: نیازمند بررسی‌های دقیق‌تری در این زمینه هستیم که پس از مناسب شدن و عادت کردن یوزها به محل زیست جدیدشان می‌توان مطالعات جدید را آغاز کرد.

توکلی دامپزشک و متخصص دندانپزشکی نیز از وجود شکستگی در دندان‌های کوشکی خبر داد و گفت: زمان این شکستگی مشخص نیست ولی به نظر می‌آید بیش از دوسال از آن می‌گذرد و درد زیادی را در حیوان ایجاد کرده است.

وی گفت: شاید یکی از دلایل عدم رغبت این حیوان به جفت‌گیری درد ممتد دندانی باشد.

همچنین امیر توکلی متخصص تصویر برداری حیات وحش از وجود یک ضایعه توده خوش خیم در طحال دلبر خبر داده شد.
رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا برای انجام این پروژه پولی دریافت کرده‌اید، گفت: خیر این پروژه با وجود هزینه‌های بالایی که دارد در جهت انجام مسئولیت‌های اجتماعی انجام گرفته و هر تیم دامپزشکی دیگری هم این مسئولیت را بر عهده می‌گرفت هزینه‌ای از این بابت دریافت نمی‌کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تیم پیش از این تجربه کار بر روی حیات وحش را داشته‌اند، اظهار داشت: این تیم برای نخستین بار بر روی حیات وحش کار کرده است، البته نباید انتظار داشته باشیم که تیم‌های دامپزشکی متخصص حیات وحش باشند، در همه دنیا این مساله رایج است.

کد خبر ۴۹۱۱۹۸۴

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : خبرگزاری مهر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.