به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

هیچ داده‌ای از وضعیت سلامت یوزپلنگ‌های پردیسان نداشتیم - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 4452
  پرینتخانه » حیات وحش و تنوع زیستی تاریخ انتشار : 10 اردیبهشت 1399 - 17:17 | 408 بازدید | ارسال توسط :
مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست:

هیچ داده‌ای از وضعیت سلامت یوزپلنگ‌های پردیسان نداشتیم

مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: هیچ داده ای از وضعیت سلامت یوزپلنگ های پردیسان طی ۶ سال گذشته نداشتیم.

شهاب‌الدین منتظمی مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پیش از انتقال سه قلاده یوز به سمنان اطلاعات و داده‌ای از وضعیت سلامت آنها در دست نداشتیم، گفت: پیش از انجام آزمایش‌های مرحله انتقال، ارزیابی ما از وضعیت سلامت دلبر و کوشکی در مرحله صفر قرار داشت.

وی افزود: تیم نگهداری از یوزپلنگ‌ها پردیسان هیچ‌گونه داده رادیوگرافی و آنالیزی از وضعیت سلامت حیوانات تحویل بخش کارشناسی سازمان محیط زیست نداده بودند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه تنها داده سلامت ما از وضعیت یوزها مربوط به آزمایش‌هایی بود که پیش از انتقال یوزها به سمنان انجام شده است، اظهار داشت: از خروجی این آزمایش‌ها و رادیوگرافی دندان متوجه شدیم که یکی از دندان‌های کوشکی (یوز نر) شکسته است و شاید یکی از عللی که این یوز اقدام به جفت‌گیری نمی کرده درد دندانش بوده است.

وی افزود: با انجام یک رادیوگرافی ساده این مساله مشخص می‌شد.

منتظمی اطلاع از وضعیت بدنی این حیوانات را برای محیط زیست حائز اهمیت دانست و گفت: بر اساس این نتایج بر روی جیره غذایی و نوع برخورد با حیوانات تصمیم می‌گیریم.

مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه برای انتقال یوزپلنگ‌ها جلسات کارشناسی متعددی برگزار شده و سازمان بر طبق نتایج این جلسات به این نتیجه رسیده است که انتقال یوزها به نفع خود یوز است، گفت: برخی از افراد بدون ارائه راهکار برای گذر از این شرایط تنها به انتقاد اکتفا کرده‌اند.

وی افزود: انتظار این بود که نزدیک ۶ سالی که یوز در پردیسان بودند، داده‌ها به تفکیک هر بار بیهوشی تولید و ثبت می‌شدند، و جای سوال است که این حیوانات طی این سال‌ها به چه علتی بیهوش می‌شده‌اند؟

منتظمی یادآور شد: این بار که دلبر و کوشکی به منظور انجام پروژه انتقال بیهوش شدند هم ما می‌توانستیم هیچکدام از این آزمایش‌ها را انجام ندهیم اما برای ادامه این فعالیت‌ها بر روی این سرمایه‌های ملی نیازمند انتقال اطلاعات هستیم.

وی افزود: نباید به این مساله نگاه شخصی داشته باشیم، چون یوزپلنگ سرمایه حیات وحش است.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : خبرگزاری مهر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.