به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

مصرف آب باغ ویلاهای اطراف مشهد شش برابر زمین های کشاورزی است - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 6446
  پرینتخانه » امور اراضی تاریخ انتشار : 10 شهریور 1399 - 18:14 | 634 بازدید | ارسال توسط :
قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی:

مصرف آب باغ ویلاهای اطراف مشهد شش برابر زمین های کشاورزی است

به بارندگی های خوب یکی دو سال اخیر نگاه نکنید. دشت های خشک و تفتیده اطرافمان آن قدر رنجور از نامهربانی مردمانشان شده اند که مگر با اشک دیده و عزمی جزم بتوان جبران مافات کرد. کسری ذخایر آب زیرزمینی آن قدر زیاد است که نه روان آب های چندساله می تواند ساقی رفع تشنگی آنها شود و نه دوره های بارش کوتاه مدت ساغر آنها را به این راحتی‌ها پر می کند. تازه اگر رؤیای خروج از خشکسالی و ورود به دوره ترسالی را هم کمی جدی بگیریم، باید آن قدر باران ببارد و آن قدر برای برداشت آب و ناخنک زدن به این دشت های زخمی خویشتنداری کنیم تا شاید شرایط کمی به حالت مطلوب برسد. تازه به گفته متولیان آبی اگر آرزوی محال توازن برداشت از حوضه های آبریز به واقعیت بدل شود، باز هم ۱۵ دشت از ۳۷ دشت استان، از جمله دشت خشک مشهد، در وضعیت «ممنوعه بحرانی» قرار دارند و به هیچ وجه نمی شود امیدی به احیای سفره های آب زیرزمینی آنها داشت. این ها را گفتیم که این بار سراغ یکی از سرشاخه های دیگر غارت آب برویم و از فاجعه ای صحبت کنیم که این بار زیر خاک زیبا و حاصلخیز باغ ها و باغ ویلاهای اطراف شهرمان در شرف رخ دادن است. در این گذار کوتاه کاری به مجاز یا غیرمجاز بودن باغ ویلاهایی که در حوالی مشهد و دیگرشهرهای بزرگ استان سر از خاک برآورده اند، نداریم اما از کنار این موضوع نمی توان به راحتی گذشت که این پیوند انسان و طبیعت، یکی از پرمخاطره ترین پیوندهای زیست محیطی است که ضربه محکمی به ذخایر آب زیرزمینی می زند.

قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در گفت وگو با «شهرآرا» میزان طبیعی آب مصرفی هر هکتار زمین کشاورزی را حدود پنج هزار متر مکعب برآورد می کند و با این حال همین مصرف برای هر هکتار باغ را عددی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار متر مکعب می داند؛ چیزی حدود شش برابر معمول مصرف برای کاربری زارعی. بی شک استفاده از واژه «فاجعه» برای نمایش تفاوت این مصرف زیاده روی نیست.

علیرضا طاهری با اشاره به ترکیب پوشش گیاهی پرآب طلب درخت و چمن در باغها و باغ ویلاها ادامه می دهد: از طرف دیگر به دلیل سازه های مسکونی ای که در باغ ویلاها ساخته می شود و همچنین ایجاد معابر در این محیط های تفریحی، سطح زمین موجود برای جذب آب کاهش و میزان روان آب افزایش پیدا می کند. همین موضوع باعث می شود که بارش ها نتوانند سفره های آب زیرزمینی را تغذیه کنند. این ها به جز مواردی همچون احداث استخر در باغ ویلاهاست که خود داستان دیگری دارد.

او افزایش مراجعه به مناطق ییلاقی و طبیعتی را که توان پذیرایی میزان معینی از جمعیت را دارند عامل تهدیدآفرین دیگری می داند که رهاورد توسعه باغ ویلاها در اطراف شهر است. رهاوردی که به دلیل تولید فاضلاب مازاد بر توان دفن منطقه، باعث خسارت های عدیده ای به پیکره آبخوآنهای خدادادی می شود.

قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان از وجود حدود ۲۰ هزار باغ ویلا در غرب مشهد خبر می دهد و می گوید: البته در این زمینه اعداد مختلفی گفته می شود اما تمام موارد مطرح شده را اگر با این تعداد باغ ویلای فعال جمع بزنیم، عمق فاجعه بهتر و بیشتر درک می شود.

وی همچنین با اشاره به سه هزار حلقه چاهی که اخیراً شرکت آب منطقه ای استان آنها را مسدود کرده است، می افزاید: بخش شایان تأملی از این چاه ها در باغ ها و باغ ویلاها بوده که حجم زیادی از سفره های آب زیرزمینی را برداشت می کرده است.

رفع تصرف حدود سه هزار هکتار بستر رودخانه

طاهری همچنین در پاسخ به سؤال شهرآرا درباره مواجهه شرکت آب منطقه ای با دیگرسازه هایی که همچون برخی باغ ویلاهای غرب مشهد در حریم و بستر رودخانه ها هستند، می گوید: بستر رودخانه تعریفی دارد و ساخت و ساز تصرف آن کاملاً ممنوع است. اما حریم رودخانه ها می تواند در اختیار افراد باشد که البته هرگونه ساخت و سازی در آن منوط به هماهنگی و اجازه آب منطقه ای است.

وی اضافه می کند: ما از سال ۹۰ تا ۹۷، دو هزار و ۲۷۵ هکتار از حریم و بستر رودخانه ها رفع تصرف کردیم و این عدد فقط در سال گذشته ۵۴۰ هکتار بوده است. امسال هم تا الان ۱۵۶ هکتار از این اراضی رفع تصرف شده است.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور اراضی کشور
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.