به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

جمعیت حیات وحش جهان دو سوم کاهش یافت - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 6547
  پرینتخانه » بین الملل, حیات وحش و تنوع زیستی تاریخ انتشار : 21 شهریور 1399 - 18:37 | 543 بازدید | ارسال توسط :
ادعای صندوق جهانی حیات وحش؛

جمعیت حیات وحش جهان دو سوم کاهش یافت

«صندوق جهانی حیات وحش» (WWF) نتیجه فاجعه‌بار تحقیقی تازه را منتشر کرد که نشان می‌دهد در کمتر از ۵۰ سال گذشته از جمعیت جانوران وحشی به میزان دو سوم کاسته شده و کارشناسان مهمترین علت این کاهش را فعالیت های انسانی و نابودی جنگل‌ها می‌دانند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، «مارکو لامبرتینی»، مدیر صندوق جهانی حیات وحش، می گوید، نابودی حیات وحش در سال‌های گذشته به شدت شتاب گرفته و بدترین افت جانوری در آفریقا (در نمونه گوریل‌ های کنگو) و آمریکای لاتین و کارائیب پیش آمده است.

محققان ادعا می کنند که تخریب زیستگاه های حیوانات وحشی با اقدام های انسانی همچنین باعث افزایش همه گیرهای جهانی مانند کووید-۱۹ می شود، زیرا این فعالیت ها باعث نزدیک شدن انسان ها به حیات وحش می شود.

صندوق جهانی حیات وحش خواستار اتخاد قوانین ملی شده تا زنجیره های تأمین مواد غذایی و سایر محصولات را از حرکات جنگل زدایی و تخریب مناطق وحشی متوقف سازد و مردم را از مصرف گوشت و لبنیات به سمت رژیم های غذایی «گیاهی» سوق دهند.

براساس نتایج تحقیقی که سازمان زیست محیطی صندوق جهانی حیات وحش انجام داده، برپایه گزارش «شاخص سیاره زنده» صندوق جهانی حیات وحش در سال ۲۰۲۰، در فاصله زمانی میان سال های ۲۰۱۶- ۱۹۷۰ حدود ۶۸ درصد از جمعیت مهره داران وحشی ناپدید شده اند و این کاهش، شامل جمعیت ماهیان، پستانداران، دو زیستان، پرندگان و خزندگان می ‌شود. جمعیت گونه ‌های جانوری در آب ‌های شیرین نیز در این مدت، ۸۴ درصد کاسته شده اند. زوال تنوع زیستی در برخی مناطق جهان، بسیار پررنگ ‌تر از دیگر مناطق است و ناپدید شدن گونه‌ های جانوری مهره دار در مناطق حاره‌ای در آمریکای مرکزی و آمریکای لاتین تا ۹۴ درصد کاهش یافته است.

رقم این شاخص در قاره آفریقا ۶۵ درصد است. یکی از گونه ‌های به شدت در معرض خطر، ناپدید شدن گوریل‌ های جمهوری دموکراتیک کنگو است. مارکو لامبرتینی، مدیر صندوق جهانی حیات وحش در این باره گفت: واقعیت اینکه از ۳۰ سال پیش تاکنون شاهد تسریع زوال گونه ‌های جانواری در جهان هستیم و این امر در مسیر بدی قرار دارد و شاهد ویرانی طبیعت توسط انسان هستیم که اکنون با پدیده‌ ای به نام «محیط زیست کشی» روبرو شده ایم.

کارشناسان گفتند: فعالیت ‌های مخرب انسانی که موجب از بین رفتن زیستگاه طبیعی گونه‌های جانوری شده و استفاده افراطی از منابع و گونه ‌های جانوری، آلودگی هوا و گرمایش زمین از جمله دلایل از بین رفتن گونه‌های جانوری وحشی در کره زمین محسوب می شوند. این سازمان از دولت ‌ها خواسته است برای جلوگیری از ادامه این روند، اقدام ها و تدابیر فوری در این زمینه اتخاذ کنند.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : irna
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.