به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

خطر هیبرید ها از گرگ بیشتر است - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 6667
  پرینتخانه » یزد تاریخ انتشار : 19 مهر 1399 - 12:55 | 526 بازدید | ارسال توسط :
گرگ و سگ

خطر هیبرید ها از گرگ بیشتر است

معاون فنی محیط زیست استان یزد: هیبرید ها، از گرگ جسورتر و از سگ باهوش‌تر هستند و امکان حمله هبیرید‌ها در هر فصلی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، حبیبی پور افزود: در ما‌ه های گذشته چند مورد حمله حیوان مهاجم به دام‌های اهلی در روستا‌های شهرستان مهریز گزارش شد که در اولین فرصت یگان حفاظت محیط زیست استان و شهرستان مهریز  به گشت زنی، کنترل از راه دور و ایجاد تله برای زنده گیری اقدام کردند که در این عملیات تصویری از گرگ مشاهده نشد و سر انجام یک سگ ولگرد در تله افتاد.

 

وی از دامداری ها و مرغداری‌ها خواست تا تلفات دام و طیور خود را در طبیعت رها نکنند که موجب تجمع سگ‌های ولگرد و حیوانات وحشی می‌شود و زمینه مناسبی برای جفت گیری سگ با حیوانات وحشی مانند گرگ و شغال می‌شود و در نتیجه هبیرید‌ها افزایش پیدا می‌کنند.

 

معاون محیط زیست استان گفت : موجودی که از جفت‌گیری سگ و گرگ به وجود می آید از گرگ جسورتر و از سگ باهوش‌تر است و بر خلاف گرگ، از انسان نمی‌هراسد و در شرایط عادی دشمنی در طبیعت ندارد، همچنین سگ‌های گله به علت مشترکات زیادی که با این حیوان دارند نسبت به آن حساسیت چندانی نشان نمی‌دهند از این رو به راحتی به انسان و گله حمله می‌کنند.

 

وی گفت: گرگ‌ها فقط در شرایط فشار بیش از حد گرسنگی آن هم در زمستان به دام حمله می‌کند، اما امکان حمله هبیرید‌ها در هر فصلی وجود دارد.

 

حبیبی پور از دامداری‌های حاشیه روستا‌ها نیز خواست تا از هرگونه رها سازی لاشه‌های تلف شده مرغ و دام در طبیعت پرهیز کنند و برای دفع این لاشه‌ها صرفاً مطابق با پروتکل‌های دامپزشکی و بهداشتی اقدام کنند و با حصار کشی مناسب، دام‌های آن‌ها  از حمله هرگونه حیوان مهاجم محافظت کنند.

 

معاون فنی محیط زیست در پایان افزود: مشارکت مردمی در این موضوع، همکاری با مسئولین دامپزشکی و محیط زیست و در صورت لزوم، گزارش به موقع تخلفات مربوط به دفع غیر اصولی لاشه‌های مرغ و دام، موجب کنترل سگ‌های ولگرد و هیبرید‌ شده، و از حجم خسارات به جوامع انسانی کاسته خواهد شد.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.