به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

تعریف ذخیره‌گاه جنگلی - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Monday, 13 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 6 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 9048
  پرینتخانه » سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور, علمی تاریخ انتشار : 09 اردیبهشت 1403 - 19:56 | 33 بازدید | ارسال توسط :
ذخیره‌گاه جنگلی

تعریف ذخیره‌گاه جنگلی

ذخیره‌گاه جنگلی به عرصه‌ای از جنگل اطلاق می‌شود که یا دارای درختان و درختچه‌های با ارزش ژنتیکی بالا می‌باشد و یا به دلیل دخالت‌های فراوان و شکنندگی محیط با خطر انقراض و یا انهدام روبرو می‌باشد، لذا به جهت حفظ تنوع بیولوژیک این مناطق، باید آنها را حفاظت کرده و از هر گونه دخل و […]

تعریف ذخیره‌گاه جنگلی

ذخیره‌گاه جنگلی به عرصه‌ای از جنگل اطلاق می‌شود که یا دارای درختان و درختچه‌های با ارزش ژنتیکی بالا می‌باشد و یا به دلیل دخالت‌های فراوان و شکنندگی محیط با خطر انقراض و یا انهدام روبرو می‌باشد، لذا به جهت حفظ تنوع بیولوژیک این مناطق، باید آنها را حفاظت کرده و از هر گونه دخل و تصرف در آن جلوگیری به عمل آید. منطقه ذخیره‌گاه جنگلی دارای یک هسته مرکزی (Core zone) و یک منطقه ضربه‌گیر (Buffer zone) می‌باشد.
ذخیره‌گاه‌های جنگلی در واقع الگوهای کوچک شده ذخیره گاهای بیوسفر (Biospher reserve) هستند که در آن گونه های منحصر بفرد و کمیاب و یا گونه‌های رو به انقراض به صورت طبیعی رویده‌اند؛ به عبارتی دیگر، ذخیره‌گاه جنگلی عرصه‌ای است جنگلی که به دلایل اکولوژیکی و یا دخالت‌های انسانی دچار آسیب شده و با خطر انقراض یک یا چند گونه جنگلی روبرو است. مطلوب‌ترین روش جهت حفظ گونه‌های نادر و در حال انقراض و در معرض تهدید با صفات ژنتیکی برتر، حفاظت آنها در رویشگاه‌های اصلی و طبیعی در نقطه منشا می‌باشد.

قوانین و لوایح حفاظت و حمایت از ذخیره‌گاه‌های جنگلی
قانون حفظ و حمایت از ذخائر جنگلی

ماده واحده – از تاریخ تصویب این گونه‌های درختانی از قبیل شمشاد، زربین، سرخدار، سرو خمره‌ای، سفید پلت، حرا و چندل، ارس، فندق، زیتون طبیعی، بنه(پسته وحشی)، گون، شیشم، گردو(جنگلی) و بادام وحشی(بادامک) و …در سراسر کشور جزء ذخایر جنگلی محسوب و قطع آنها ممنوع می‌باشد.

تبصره ۱ : سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است مناطق استقرار گونه‌های یاد شده را حفاظت و متخلفین را به مراجع قضائی معرفی نماید.

اهداف عمده و اساسی در مدیریت ذخیره‌گاه‌های جنگلی
با امعان نظر به حفظ تنوع زیستی (تنوع اکوسیستم، تنوع گونه و تنوع ژن) به عنوان زنجیره‌های مرتبط با هم به جهت تاثیرات متقابل در رویشگاه‌ها و زیستگاه‌های خود، جنگل‌ها به ویژه در مناطق کم توان اکولوژیک و آسیب‌پذیرتر از نظر کمی و کیفی رو به کاهش نهاده و بسیاری از گونه‌های بومی و اندمیک و گونه‌هایی که از نظر صفات بارز ژنتیکی در مقایسه با سایر رویشگاه‌ها برتر می‌باشند در شرایط ویژه و حساس قرار دارند. لذا باید سعی شود طرح‌های جامع تدارک شود تا تحت حمایت و حفاظت خاص قرار داده شوند.

در بررسی و شناسائی گونه‌ها که یکی از شرایط تعریف شده مجمع جهانی حفاظت طبیعت را احراز کند، در پریودهای مشخص، امکان تجدید حیات را فراهم نمائیم.

نقش و اهمیت ذخیره‌گاه‌ها
تنوع زیستی در شمار موضوعاتی است که درجه اهمیت آن در مباحث زیست محیطی، نشان از آگاهی و رفاه نسبی منطقه یا جامعه‌ای دارد که موضوع‌های یاد شده در آن به چالش کشیده شده است. برنامه‌ریزی، تصمیم‌سازی و اتخاذ تدابیر دقیق در قلمرو مدیریت منابع جنگلی به ویژه

گونه‌های درختی و درختچه‌ای تحت عنوان ذخایر جنگلی با کارکرد ذخیره‌گاه از اولویت‌های برشمرده این حوزه است. اکوسیستم‌ها مانند حلقه‌های زنجیر با هم در ارتباط هستند و اکوسیستم جهانی Biosphere را به وجود می‌آورند، در نتیجه نابودی یک اکوسیستم محلی مانند پاره شدن یکی از حلقه‌های زنجیره بیوسفر است و تأثیر بدی روی سایر اکوسیستم‌های محلی، منطقه‌ای، ملی، فراملی و فرامنطقه‌ای خواهد گذاشت.
– حفظ و احیاء گونه‌های دارای وضعیت بحرانی (در حال انقراض، نادر و گونه‌های بومی دارای ارزش ژنتیکی برتر نسبت به سایر گونه‌ها و واجد محصولات فرعی داروئی صنعتی).
– حفظ و نگهداری منابع ژنتیکی در شرایط تکاملی و پویا.
– محدود کردن دسترسی عمومی به منطقه و کاهش اثرات تخریبی بر محیط.
– تضمین موجودیت نمونه‌هایی از محیط طبیعی برای مطالعات علمی (آزمایشگاه‌های زنده).
– افزایش تاج پوشش و سطح جنگل‌ها.
– حفظ تنوع بیولوژیک (گیاهی و جانوری).

ذخیره‌گاه‌های جنگلی شمال کشور

مساحت (هکتار) تعداد ذخیره گاه نام استان ردیف
۳۶۷۸٫۹۹ ۱۳ گیلان ۱
۵۱۱۲٫۹۷ ۱۷ گلستان ۲
۲۶۷۶٫۲۱ ۲۰ مازندران-ساری ۳
۷۶۹۹٫۵۲ ۵ مازندران-نوشهر ۴
۱۰۰۰٫۰۴ ۹ اردبیل ۵
۷۴۹٫۰۰ ۳ سمنان ۶
۷٫۵۰ ۱ خراسان شمالی ۷
۲۰۹۲۴٫۲۳ ۶۸ جمع کل

 

 

ذخیره‌گاه‌های جنگلی خارج از شمال

مساحت (هکتار) تعداد ذخیره گاه نام استان ردیف
۱۰۶۲۵۰٫۳۳ ۱۳۵ آذربایجان شرقی ۱
۱۲۴۷۹٫۰۶ ۱۰۳ آذربایجان غربی ۲
۴۲۹۲۶٫۴۷ ۷۹ اردبیل ۳
۱۱۰۱۸٫۶۳ ۱۰ اصفهان ۴
۳۲۳۰٫۸۷ ۱۰ البرز ۵
۲۱۵۴۳٫۷۳۵۲ ۶۱ ایلام ۶
۴۱۲۷ ۲۸ بوشهر ۷
۶۱۲۷ ۶ تهران ۸
۱۵۶۹۲٫۶۵ ۳۸ چهارمحال وبختیاری ۹
۸۷۱۵۳٫۵ ۲۲ خراسان شمالی ۱۰
۳۵۸۳۸ ۱۸ خراسان جنوبی ۱۱
۳۰۵۹۱۲٫۹ ۷۱ خراسان رضوی ۱۲
۱۸۵۷۶٫۲ ۴۵ خوزستان ۱۳
۷۵۰۸٫۵ ۱۹ زنجان ۱۴
۵۶۴۲ ۱۳ سمنان ۱۵
۷۲۶۲۸ ۲۶ سیستان وبلوچستان ۱۶
۴۳۳۲۸٫۷۴۸ ۲۹ فارس ۱۷
۱۷۷۲٫۵ ۱۵ قزوین ۱۸
۲۹۵۸۹ ۲۸ قم ۱۹
۱۷۸۷۱٫۶ ۵۰ کردستان ۲۰
۶۷۱۵۵ ۱۴ کرمان ۲۱
۲۳۳۸۱ ۸۲ جیرفت و کهنوج ۲۲
۱۶۹۹۲ ۴۹ کرمانشاه ۲۳
۸۱۷۹٫۶۲۳۸ ۱۴ کهکیلویه وبویراحمد ۲۴
۱۱۱۷۱۳٫۸۳ ۹۷ لرستان ۲۵
۱۷۸۵ ۹ مرکزی ۲۶
۹۲۰۳۲ ۱۵ هرمزگان ۲۷
۲۸۶۸٫۹۸ ۱۶ همدان ۲۸
۲۳۴۷٫۵ ۶ یزد ۲۹
۱۱۷۵۶۷۱٫۶۲۷ ۱۱۰۸ جمع کل

 

نویسنده : زیست سیما | منبع خبر : frw.ir
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.