به پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما خوش آمدید معرفی و یا تبلیغ رویدادهای علمی و کسب و کارها به معنای تائید آنها نیست در مورد صحت آنها جویا شوید

ممنوعیت ورود آفرود سواران و موتور سواران به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست - پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می فرماید:
۞ هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشته‌ای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب می‌شود ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 7180
  پرینتخانه » یزد تاریخ انتشار : 09 دی 1399 - 20:02 | 472 بازدید | ارسال توسط :
آفرود سواران و موتور سواران

ممنوعیت ورود آفرود سواران و موتور سواران به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست

مراتع، عرصه ها و زیستگاه های طبیعی استان یزد، پیست موتورسواری و آفرودسواری نبوده و با آنها برخورد قضایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، متأسفانه اخیراً گروهی از افراد خواسته و یا ناخواسته، بهترین و ارزشمند ترین مراتع بکر و دست نخورده و زیستگاه های حیات وحش را هدف آفرودسواری و سافاری قرار داده و آسیب زیادی به این عرصه های بیابانی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند وارد کرده اند.
پدیده گرد و غبار یکی از مهمترین تهدیدات زیست محیطی در نواحی خشک و بیابانی محسوب می شود. استان یزد نیز به دلیل قرارگیری در این اقلیم، همواره تحت سیطره طوفان های ماسه و گردو غبار است. لذا در این شرایط حفظ پوشش سنگ ریزه سطحی در کاهش فرسایش خاک و محافظت از خاک های با حساسیت بالا به فرسایش بسیار اهمیت دارد.
آفرود سواری و سافاری در زیستگاههای بکر با از بین بردن پوشش سطحی و بافت خاک محل را برای بروز پدیده گرد و غبار مستعد کرده و با وزش یک نسیم، گرد و خاک به هوا برخاسته و موجب بروز آلودگی محلی می شود. علاوه بر آن فشرده شدن خاک منطقه و از بین رفتن تخلخل آن موجب کاهش نفوذ آب به داخل خاک شده و در نتیجه تأثیرات منفی زیادی بر زایش و رویش گونه های گیاهی منطقه خواهد داشت. همچنین با ورود ماشین ها و موتورسیکلت ها به مناطق بکر تلفات جانوران در اثر تصادف افزایش و امنیت زیستگاه بر هم خواهد خورد که این موضوع، پراکندگی و مهاجرت حیات وحش را به دنبال خواهد داشت و در نهایت به تدریج اکوسیستم طبیعی منطقه تخریب شده و زخم های عمیقی بر طبیعت به جا خواهد ماند.
با توجه به مفاد قانونی مربوطه مبنی بر ممنوعیت تخریب و ایجاد آلودگی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست، آفرود سواری نیز در این مناطق به عنوان یکی از مصادیق تخریب محیط زیست ممنوع و بوده و با افراد خاطی برخورد قضایی صورت خواهد پذیرفت. همچنین در سایر مناطق نیز می بایست مناطق مستعد آفرود سواری و سافاری شناسایی و ضمن آموزش های لازم به افراد مرتبط، سافاری و آفرود به صورت هدفمند، قانونمند و کنترل شده و به نحوی برگزار شود که کمترین آسیب به طبیعت و حیات وحش را وارد کند.

نویسنده : پایگاه خبری تحلیلی زیست سیما | منبع خبر : روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.